LEGO izmantošana vārdu krājuma bagātināšanai 5-6 g.v. bērniem ar VSNA logopēdiskajās nodarbībās
Author
Laugale, Santa
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba autore ir Santa Laugale. Diplomdarba tēma ir “LEGO izmantošana vārdu krājuma bagātināšanai 5-6 gadus veciem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību logopēda nodarbībās.” Darba mērķis ir pētīt, kā 5-6 gadus veciem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību, izmantojot LEGO, paplašinās vārdu krājums. Autore īpašu uzmanību veltījusi LEGO izmantošanai mācību procesā. Diplomdarbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā ir sniegta zinātniskās literatūras un pētījumam saistošu dokumentu analīze, sniegts runas un valodas vispārīgs raksturojums. Balstoties uz zinātniskajiem pētījumiem ir raksturota Lego spēles nozīme bērna attīstībā un domāšanā. Teorētiskais pētījums balstās uz J. Lūses, S.Tūbeles, V.Silas, B.Myхина, Ž.Piažē un citu autoru atziņu analīzi. Empīriskajā daļā ir sniegts pētījuma metodoloģiskais pamatojums, izstrādāti vārdu krājuma bagātināšanas kritēriji, novēroti bērni ikdienas aktivitātēs, noskaidrots vārdu krājuma apjoms pētījuma sākumā un beigās. Praktiskais darbs ar bērniem atspoguļo LEGO izmantošanas iespējas valodas krājuma bagātināšanā. Darbā apkopoti pētījuma rezultāti, izdarīti secinājumi, apstiprināta hipotēze. Praksē pierādījās, ka 5-6 gadīgo bērnu vārdu krājums paplašinās logopēdiskās korekcijas darba procesā, izmantojot LEGO. Svarīgi ir ņemt vērā bērna runas attīstības līmeni, valodas, vecuma un personības attīstības īpatnības, pārdomātu un pareizi izvēlētu korekcijas darba saturu, principus, metodes un paņēmienus. Darbam ir šāda struktūra: ievads, anotācija latviešu un angļu valodā, 4 nodaļas, nobeigums un secinājumi, 61 izmantotās literatūras avoti, 30 attēli, 32 tabulas, 25 pielikumi. Darba apjoms - 103 lpp. Atslēgas vārdi: logopēdija, vārdu krājuma paplašināšana, pirmsskola, LEGO, valodas sistēmas nepietiekama attīstība. The author of the diploma paper is Santa Laugale. The topic of the diploma thesis is “The Use of LEGO for Enriching Vocabulary in 5-6 years old Children with Insufficient Development of Language System in Speech Therapist Classes.” The aim of the work is to study how vocabulary of children aged 5-6 with insufficient language development expands using LEGO. The author has paid particular attention to the use of LEGO in the learning process. The diploma paper consists of two parts – theoretical and empirical. The theoretical part provides an analysis of the scientific literature and the documents binding to the research, a general description of speech and language. Based on scientific research, the role of LEGO in children’s development and thinking has been described. Theoretical research is based on the analysis of the findings of J.Luse, S.Tubele, V.Sila, B.Myxин, J.Piaget and other authors. The empirical part provides the methodological basis of the research, the criteria for enriching vocabulary, the children were observed in daily activities, the amount of vocabulary at the beginning and at the end of the research was determined. Practical work with children reflects the opportunities of the use of LEGO to enrich children’s vocabulary. The paper summarizes the results of the research, conclusions and the hypothesis has been confirmed. In practice, it was proved that the vocabulary of 5-6 years old children expands in the correction process of speech therapy using LEGO. It is important to take into account the level of development of the child’s speech, the peculiarities of language, age and personality development, to consider and correctly choose the content, principles, methods and techniques of the correction work. The work has the following structure: introduction, abstract in Latvian and English, 4 chapters, conclusions, 61 sources of literature used, 30 pictures, 32 tables, 25 annexes. The amount of work – 103 pages. Keywords: speech therapy, expansion of vocabulary, preschool, LEGO, Insufficient Development of Language System.