• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pirmsskolas vecuma bērnu komunikatīvo prasmju attīstība rotaļu darbības gaitā

Thumbnail
View/Open
299-71002-Svinticka_Veronika_vs17019.pdf (1.290Mb)
Author
Svinticka, Veronika
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2019
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbs izstrādāts par tēmu „Pirmsskolas vecuma bērnu komunikatīvo prasmju attīstība rotaļu darbības gaitā”. Darba mērķis ir pētīt pirmsskolas vecuma bērnu komunikatīvo prasmju attīstības iespējas rotaļu darbības gaitā. Pētījums sastāv no 2 daļām – teorētiskās un praktiskās. Darba teorētiskajā daļā analizēti gan mūsdienu, gan pagātnes pedagogu un psihologu atzinumi par komunikatīvo prasmju attīstību un izpētīta pirmsskolas vecuma bērnu komunikatīvo prasmju attīstības iespējas rotaļu darbības gaitā. Darba pētījumu daļā aprakstīts pētījuma metodoloģiskais pamats, dots pētāmās grupas raksturojums un pētījuma norises apraksts – bērnu vērošana, aptauja, vecāku anketēšana, vērojumu salīdzināšana, kā arī iegūto rezultātu analīze. Izveidotā eksperimentālā nodarbību programma pirmsskolas vecuma bērniem ir būtiska. Programma ir vērsta uz pirmsskolas vecuma bērnu komunikatīvo iemaņu aktivizēšanu. Izvēlētā nodarbību programma ir sekmējusi pētījuma dalībniekus aptvert daudzveidīgas nodarbības dažādos aktivitāšu centros atbilstoši attiecīgajam vecuma posmam. Pētījuma rezultāti ļāva apstiprināt pētījuma hipotēzi - pirmsskolas vecuma bērnu komunikatīvo prasmju attīstība rotaļu darbības gaitā būs sekmīgāka, ja – tiks izvēlēti bērnu vecumposmam atbilstošas rotaļas; – audzināšanas un mācīšanas procesā tiks izmantotas bērnu vecumam, interesēm un vajadzībām atbilstīgas pasakas, inscenējumi un parunas, kas veicina rotaļu darbību. Bakalaura darba apjоms: 97 lpp., 15 attēli, 12 tabulas, 2 pielikumi, 48 literatūras avоti.
 
The topic of the bachelor’s work is “preschool children communicative skills development in play activities”. The purpose of the work is to study the opportunities of developing preschool children's communicative skills during play activities. The study consists of 2 parts - theoretical and practical. The theoretical part of the thesis analyzes the opinions of both modern and past pedagogues and psychologists opinions on the development of communicative skills and exploring the opportunities of developing preschool children 's communicative skills during play activities. The thesis research part describes the methodological basis of the research, the characteristics of the characteristic of the studied group and the description of the research –children assessment, the survey, the parents questionnaire, assessments comparison, as well as the analysis of the results. Created an experimental program for preschool children, which is essential. The selected studying program has contributed to the research participants covering a wide range of activities in different activity centers according to their age. The results of the study allowed to confirm the hypothesis of the research - the development of communicative skills of preschool children during the play activity will be more successful if: •children's selected development activities should be age-appropriate; •in the upbringing and teaching process, are being used fairy tales, stagings and speeches that promote play performance will be used to match children’s age and interests. Bachelor’s work volume: 97 pages, 15 pictures, 12 tables, 2 appendices, 48 literature sources.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/48144
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV