Latvijas simtgade kā valsts tēla veidošanas līdzeklis
Author
Komarovska, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Ozoliņa, Žaneta
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbā “Latvijas simtgade kā valsts tēla veidošanas līdzeklis” tiek pētīts jautājums, vai un kā Latvijas simtgades publiskās diplomātijas pasākumu kopums ietekmē Latvijas tēla veidošanos. Pēc veikto pētījumu par Latvijas tēlu izpētes, tika secināts, ka trūkst pētījumu un tajos padziļinātas izpratnes par valsts tēla un zīmola veidošanu un abu terminu būtiskajām atšķirībām, kā arī zīmolvedības koncepta nozīmi attiecībā pret valsts tēla veidošanu. Līdz ar to nav bijis pētījumu par valstiski nozīmīgu pasākumu kopuma – publiskās diplomātijas – ietekmi uz valsts tēlu. Latvija oficiāli neveic mediju monitoringu ārzemēs un neizvērtē, kā konkrēts notikumu kopums ietekmē valsts tēlu, tāpēc ir būtiski veikt iekšējos pētījumus, lai veicinātu izpratni un apzinātību par valsts tēla veidošanas praksi, iespējām, institūcijām, pilsoniskās sabiedrības partneriem, starptautiskajiem partneriem, platformām, koordināciju starp valstisko un nevalstisko sektoru, politiku – tās esamību, stratēģisko un institucionālo instrumentu izveidi. Lai izprastu valsts tēla veidošanu, Latvijas simtgades kontekstā izmantotas divas pētījuma metodes – kvalitatīvā kontentanalīze un daļēji strukturētas padziļinātās intervijas ar ekspertiem, kā arī veikta gadījuma izpēte, izmantojot padziļinātās intervijas metodi, ar Latvijas vēstniecības Francijā eksperti kultūras un publiskās diplomātijas jautājumos par ekspertu vērtējumā nozīmīgāko Latvijas simtgades notikumu, kas atklājis jaunu, saistošu informāciju un raisījis plašāko rezonansi medijos un sabiedrībā par Latviju – izstādi “Simbolisms Baltijas valstu mākslā” Orsē muzejā 2018. gada pavasarī. Iegūtie dati norāda, ka Latvijas simtgade bijusi nozīmīgs līdzeklis un platforma Latvijas tēla veidošanai, veicinot izpratni par Latvijas vēsturi, piederību Eiropas kultūrai un izceļot Latvijas kultūras izcilības caur personību prizmu publiskās diplomātijas programmā. Pētījumā noskaidrots, ka Latvijā nenotiek koordinēta valsts tēla veidošana, jo neeksistē valsts tēla politika, stratēģiskās komunikācijas plāns Latvijas tēla virzīšanai, kā arī nav izveidots Latvijas tēla centrālais zīmols – vadmotīvs, caur kuru būtu jāveido Latvijas tēls visās dimensijās – ekonomikā, politikā, kultūrā un citās jomās. Atslēgas vārdi: publiskā diplomātija, kultūras diplomātija, valsts tēls, Latvijas simtgade The Master’s thesis “Latvia`s Centenary as an instrument for creating country image” sets forth and analyses the question whether and to what extent has Latvia`s Centenary programme of public diplomacy events influenced the image formation of Latvia. After performing the desk research on Latvia`s image formation, the author has concluded that there is a lack of in-depth awareness and research on country image and country branding and the difference between both terms as well as the significance of the country branding concept in formation of country image. Wherewith, the impact of organizing a series of nationally significant events - public diplomacy on the image of the country has not been researched. After the celebration of Latvia`s Centenary there was no official foreign media monitoring to evaluate the impact of these particular events on the country image. Therefore it is important to conduct internal, country-specific research aimed at raising the awareness about the country image formation practices and possibilities, institutions, stakeholders and international partners involved, existing collaboration platforms and to evaluate the coordination processes among state and non-governmental sector as well as the existing policy and strategic and institutional instruments. To analyze the process of country image formation in the context of Latvia’s Centenary, the author has used two research methods: qualitative content analysis, which looked at the division of responsibilities and coordination of country image formation for Latvia’s Centenary events and semi-structured expert interviews. A case study using in-depth interview method with an expert of culture and public diplomacy from Latvian Embassy in France was performed. The case study describes, in experts` opinion, the most significant Latvia`s Centenary event and its positive impact in terms of media and public resonance – exhibition “Symbolism in Baltic states” in Orsay musem, Paris, France in Spring of 2018. Research showed that Latvia’s Centenary through its events of public diplomacy in 2018 has served as a solid platform for country image formation, promoting awareness about the history of Latvia, belonging to European cultural heritage and highlighting the excellences of Latvian culture in music and arts. Furthermore, the research revealed that there is no common umbrella brand for Latvia’s image formation due to non-existent policy on country image formation and strategic communication plan. Key words: public diplomacy, culture diplomacy, state image, Latvia’s centenary