Vidējās paaudzes prasmes atpazīt komerciāla rakstura ziņojumus sociālajā tīklā Facebook.com
Author
Ziemele, Adelīna Anna
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Spurava, Guna
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Sociālie tīkli ar katru dienu kļūst arvien populārāki un šobrīd tiek izmantoti kā vieni no galvenajiem informācijas avotiem. Sabiedrība patērē publicēto saturu, gūst zināšanas, rezultātā veidojot savu pasaules redzējumu. Ne visa pieejamā informācija ir kvalitatīva, tāpēc svarīgi iepazīt sociālo tīklu vidi un prast tajā orientēties. Facebook.com sociālais tīkls lielāko daļu peļņas gūst no reklāmu ieņēmumiem, līdz ar to ir svarīgi informēt sabiedrību, ka Facebook.com tiek izmantots ne tikai izklaidei, bet arī komerciāliem nolūkiem. Reklāma ir attīstījusies un pielāgojusies digitālajai videi. Sociālajā tīklā Facebook.com komerciāla rakstura ziņojumu formāti ir tik daudzveidīgi, ka tas sniedz iespēju manipulēt ar sabiedrību, ja tai nav pietiekošas zināšanas, kā šos komerciāla rakstura ziņojumus atpazīt. Bakalaura darba “Vidējās paaudzes prasmes atpazīt komerciāla rakstura ziņojumus sociālajā tīklā Facebook.com” mērķis ir noskaidrot, vai interneta lietotāji pievērš uzmanību reklāmām un spēj tās atpazīt dažādās formās, par uzdevumiem izvirzot problēmas, literatūras un empīrisko izpēti, kā arī rezultātu apkopošanu. Darbā ietverta teorija par izmaiņām mediju vidē, medijpratības jēdzienu, reklāmas attīstību digitālajā vidē, kā arī pētītas sociālā tīkla Facebook.com funkcijas un tā lietojums. Metodoloģija ietver anketēšanu aptaujas veidā un dziļo interviju veikšanu. Rezultāti ļauj izdarīt secinājumus par Facebook.com lietotāju prasmi atpazīt komerciāla rakstura ziņojumus un šīs problēmas aktualitāti. Atslēgas vārdi: Medijpratība, sociālais tīkls Facebook.com, vidējās paaudzes auditorija, prasmes, komerciāla rakstura ziņojums, algoritms. Social networks are becoming more and more popular every day and are currently being used as one of the main information sources. Society consumes published content, gains knowledge, resulting in their own vision of the world. Not all available information is qualitative, so it's important to get to know the social network environment and be able to navigate it. Social network Facebook.com earns most of its profit from ad revenue, so it's important to inform the public that Facebook.com is used not only for entertainment but also for commercial purposes. Advertising has evolved and adapted to the digital environment. On Facebook.com, the commercial message formats are so diverse that it provides the ability to manipulate the public if society does not have the knowledge to recognize these commercial messages. The aim of the Bachelor`s thesis “The middle-generation skills to recognize commercial messages on the social network Facebook.com” is to see if internet users focus on advertising and are able to recognize them in different forms, setting the task to study the problem, literature and empirical research and summarize the results. The paper covers the theory of changes in the media environment, the concept of media literacy, the development of advertising in the digital environment, as well as the functions of Facebook.com and its use. The methodology includes questionnaires in the form of surveys and conducting in-depth interviews. The results allows to draw conclusions about the ability of Facebook.com users to recognize commercial messages. Keywords: Media literacy, social network Facebook.com, middle-aged audience, skills, commercials, algorithm.