Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma paplašināšana pirkstiņrotaļās
Author
Pērkone-Kimbore, Evita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore. Evita Pērkone – Kimbore Darba zinātniskā vadītāja. Lektore, Mg. paed. Ilze Vilka Bakalaura darba temats. Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma paplašināšana pirkstiņrotaļās. Pētījuma mērķis. Teorētiski pētīt un praktiskā darbībā pārbaudīt vārdu krājuma paplašināšanas iespējas vidējā pirmsskolas vecuma bērniem, izmantojot pirkstiņrotaļas. Darba teorētiskā daļa. Tiek analizētas autoru atziņas par vidējā pirmsskolas vecuma bērniem kopveselumā, viņu kognitīvā attīstība, fiziskā un runas attīstības likumsakarības, kā arī sīkāk pētīta vārdu krājuma paplašināšanas nozīmība. Aplūkotas autoru atziņas par sīkās pirkstu muskulatūras ietekmi uz smadzeņu centriem un to saistību ar runas attīstību. Tiek akcentēta doma, ka pirkstiņrotaļas ir viens no veiksmīgiem līdzekļiem vārdu krājuma paplašināšanā. Darba praktiskā daļa. Tika veiktas tādas empīriskās pētīšanas metodes, kā pedagoģiskā novērošana, vecāku aptauja, pedagoģiskā izmēģinājuma darbība un pētījumā iegūto datu analīze. Tika izvirzīti kritēriji bērnu vārdu krājuma noteikšanai, raksturota pētījuma grupa, veikta izmēģinājuma darbība un analizēti iegūtie rezultāti. Pētījuma noslēgumā apstiprinājās sākotnēji izvirzītā hipotēze, ka vidējā pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma palielināšana ar pirkstiņrotaļu palīdzību noritēs sekmīgāk, ja tiks ievērota bērnu individuālā attīstība un spējas un, ja pedagoģiskajā procesā tiks izvēlētas pirkstiņrotaļas atbilstoši tematam, vajadzībām un interesēm. Darba struktūra. Ievads, 2 nodaļas, 9 attēli, 2 tabulas, secinājumi, priekšlikumi, 52 literatūras un informācijas avoti, 8 pielikumiem. Darba apjoms - 60 lpp. Darba atslēgvārdi. Vārdu krājuma paplašināšana, pirkstiņrotaļas, vidējais pirmsskolas vecumposms. Author of the work. Evita Pērkone - Kimbore Scientific supervisor of the thesis. Lecturer, MSc. Paed. Ilze Vilka Bachelor Thesis. Medium preschool children’s vocabulary expansion with fingergames. Objective of the study. Perform theoretical study and test in practice the possibilities of expanding vocabulary in medium preschool children by using finger games. Theoretical part of the work. The authors' findings on overall preschool children, their cognitive development, the regularities of physical and speech development, and the significance of vocabulary expansion are analyzed. The authors' findings on the effects of tiny finger muscle on brain centers and their relation to speech development are reviewed. The idea that finger games are one of the most successful instrument of expanding vocabulary is emphasized. Practical part of the work. Empirical research methods such as pedagogical observation, parenting survey, pedagogical pilot activity, and analysis of research data were conducted. Criteria for defining children's vocabulary were set, the study group was described, a pilot action was performed, and the results obtained were analyzed. The study concluded with the initial hypothesis that fingerplaying for medium preschool children would be more successful if the children's individual development and abilities were to be respected and if above mentioned games according to theme, needs and interests was selected in the pedagogical process. Structure of work. Introduction, 2 main chapters, 9 figures, 2 tables, conclusions, recommendations, 52 references and 8 appendixes. Thesis consist of 60 pages. Keywords. Vocabulary, finger games, average preschool.