• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

4 - 5 gadīgu bērnu sadarbības prasmju veicināšana spēlēs

Thumbnail
View/Open
299-73276-Kalnina_Iveta_ik17177.pdf (1.077Mb)
Author
Kalniņa, Iveta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Augstkalne, Dace
Date
2019
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba temats: 4 – 5 gadīgu bērnu sadarbības prasmju veicināšana spēlēs Darba autore: Iveta Kalniņa Darbs sastāv no: ievada, 2 nodaļām, secinājumiem, izmantoto avotu un literatūras saraksta un pielikumiem. Mērķis: teorētiski analizēt un praktiski pētīt 4 – 5 gadīgu bērnu sadarbības prasmju veicināšanu spēlēs. Teorētiskajā daļā analizēts, kas ir sadarbības prasmes, to raksturojums un nozīme. Par pētāmo problēmu informācija tika iegūta, izanalizējot pedagoģiski psiholoģiski zinātnisko literatūru. Tiek raksturota 4 – 5 gadīgi bērnu sociālā attīstība. Spēles nozīme bērna dzīvē, to iedalījums un sadarbības prasmju veicināšana ar spēles palīdzību. Tika izmantotas psihologu un pedagogu R.Andersones, Z. Čehlovas, M. Balsona, D. Lieģenieces, E. Apsalona, R. Fišera, I. Puškareva, G. Svences, A. Šponas, S. Omārovas, D. Dzinteres, I. Stangaines, B. Brices, V. Bahas u. c. atziņas. Empīriskajā daļā tika veikta praktiska izpēte, ka spēle veicina 4 -5 gadīgu bērnu sadarbības prasmju attīstību. Tika izvērtēta bērnu sadarbības prasmju attīstības līmenis no jūnija līdz oktobrim. Sadarbības prasmju attīstības veicināšanai tika izmantotas didaktiskās spēles un kustību rotaļas. Pētījuma noslēgumā tika atkārtoti izvērtēti bērni un veikta salīdzinoša analīze. Šis pētījums apstiprināja, ka bērnu sadarbības prasmju attīstība ar spēļu palīdzību tika sekmēta. Darba apjoms: 48 lpp., 3 tabulas, 12 attēli, 3 pielikumi, darbā analizēts 51 literatūras avots, no tiem 37 latviešu valodā, 14 svešvalodā. Atslēgas vārdi: pirmsskolēns, sadarbība, sociālā attīstība, spēles.
 
Subject of qualifying work: Promotion of collaborative skills through games for children aged 4 – 5 years. Author of the work: Iveta Kalniņa The work consists of: introductory, 2 chapters, conclusions, a list of sources and literature used and attachments. Objective: Theoretically analyse and practically study the promotion of 4 – 5 year olds collaborative skills in games. The theoretical part analyses what collaborative skills, their characteristics and meaning are. Information on the problem to be studied was obtained by analysis of pedagogical psychologically scientific literature. The social development of children aged 4 to 5 is described. The role of the game in the life of the child, their division and the promotion of collaborative skills through the game. The lessons of psychologists and educators, R.Andersone, Z. Čehlova, M. Balsona, D. Lieģeniece, E. Apsalona, R. Fišera, I. Puškareva, G.Svence, A.Špona, S. Omārova, D. Dzintere, I. Stangaine, B. Brice, V. Baha etc., were used. The empirical part underwent practical research thet the game contributed to the development of 4 – 5 year olds’collaborative skills. The level of development of child – related skills from June to October was assessed. Didactic games and movement games were used to promote the development of collaborative skills. At the end of the study, children were reevaluated and peer reviewed. This research confirmed thet the development of children’s collaborative skills through games was encouraged. Size of work: 48 pages, 3 tables, 12 pictures, 3 attachments, 51 sources ofliterature analysed at work, of which 37 in Latvian, 14 in foreign language. Key words: preschool, collaborative, social development, games.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/49226
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV