• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu pašvadības prasmju pilnveide pirmsskolas pedagoģiskajā procesā

Thumbnail
View/Open
299-73330-Brakovska_Sniedze_sb17089.pdf (969.0Kb)
Author
Brakovska, Sniedze
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Svence, Guna
Date
2019
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba autore: Sniedze Brakovska. Kvalifikācijas darba tēma: Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu pašvadības prasmju pilnveide pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Pētījuma mērķis: pētīt vecākā pirmsskolas vecuma bērnu pašvadības prasmju pilnveidi pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Lai sasniegtu mērķi, darba autore pirmajā nodaļā analizējusi zinātnisko literatūru par vecākā pirmsskolas vecumposma bērnu pašvadības prasmēm, pētījusi pašvadības prasmju nozīmi bērna attīstībā, pašvadības prasmju veicinošus un kavējošus faktorus, kā arī iespējas pilnveidot pašvadības prasmes pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Kvalifikācijas darba otrajā nodaļā atspoguļots veiktais empīriskais pētījums, kurā ir pamatota izvēlētā pētījuma metodoloģija un raksturota pētījuma gaita. Sniegts pētījumā izvēlēto bērnu raksturojums pētāmās tēmas aspektā, izvirzīti paņēmieni pašvadības prasmju veicināšanā, kā arī pētīti un analizēti pašvadības prasmju kritēriji un to attīstības dinamika pētījuma periodā. Darba noslēgumā izstrādāti teorētiskā un empīriskā pētījuma secinājumi. Pētījuma sākumā izvirzītā hipotēze – vecākā pirmsskolas vecuma bērnu pašvadības prasmes pirmsskolas pedagoģiskajā procesā ir sekmīgākas, ja: •tiek ņemtas vērā katra bērna individuālās attīstības īpatnības un dzīves pieredze; •tiek izmantoti piemēroti pedagoģiskie paņēmieni un metodes; •notiek veiksmīga sadarbība starp pedagogu, bērnu un vecākiem, ir apstiprinājusies. Darbs sastāv kopumā no 51 lpp., darbā ir iekļauti 9 attēli, 5 tabulas un izmantoti 37 literatūras avoti, no tiem 9 angļu valodā. Atslēgvārdi: pašvadība, pašizziņa, pašiniciatīva, paškontrole, pašanalīze, sadarbība.
 
Qualification paper author: Sniedze Brakovska. Qualification paper topic: Development of oldest age preschool children's self-management skills in the preschool teaching process. Aim of the research: to research the development of oldest age preschool children's self-management skills in the preschool teaching process. To reach the aim, in the first chapter the author of the paper has analysed the scientific literature on the self-management skills of preschool children in the oldest age group; has researched the importance of self-management skills in children's development, factors that encourage or hinder the development of self-management skills, and opportunities for developing self-management skills in the preschool teaching process. The second chapter of the qualification paper reflects the completed empirical research, establishing the chosen methodology and characterising the process of the study. A characterisation of the children chosen for the study has been supplied along with choosing approaches for developing self-management skills; self-management skill criteria and development dynamics are studied and analysed over the study period. To finalise, the paper provides conclusions based on the theoretical and empirical research. The initial hypothesis of the research – oldest age preschool children develop self-management skills more successfully if: •each child's individual development attributes and life experience are taken into account; •appropriate teaching approaches and methods are used; •there is successful collaboration between the teacher, child, and parent, has been confirmed. The work comprises 50 pages; it includes 9 images, 5 tables, and uses 37 references, of which 9 in English. Keywords: self-management, self-knowledge, self-control, self-analysis, collaboration.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/49261
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV