Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu dialogrunas veidošanās radošajās rotaļās
Author
Neimane, Edīte
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Uršuļska, Vladislava
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Darba mērķis: Pētīt vidējā pirmsskolas vecuma bērnu dialogrunas veidošanos radošajās rotaļās. Darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās daļas. Teorētiskajā daļā analizēta un raksturota zinātniskā literatūra runas un valodas attīstībā vidējā pirmsskolas vecumposmā, akcentējot runas attīstību kā vienu no svarīgākajiem uzdevumiem pirmsskolā. Detalizēti raksturota dialogrunas attīstība saistot to ar runas un valodas attīstību, saskarsmes prasmju un komunikācijas prasmju attīstību kopveselumā. Darbā ir pētītas un teorētiski raksturotas radošo rotaļu ietekme un nozīme dialogrunas attīstībā vidējā pirmsskolas vecuma bērniem. Empīriskajā daļā ir atspoguļots pētījums par bērnu dialogrunas veidošanos rotaļā, ir sniegts pētījuma metodoloģijas apraksts, izstrādāti dialogrunas vērtēšanas kritēriji, kas sniedz iespēju vērtēt bērnu dialogrunu, tās attīstības līmeni gan pētījuma sākumā, gan pētījuma beigās. Pētījumā ir iekļauts bērnu rotaļu apraksts, iegūtie rezultāti ir analizēti un atspoguļoti tabulās un diagrammās. Pētījuma gaitā apstiprinājās izvirzītā hipotēze: radošā rotaļa sekmē dialogrunas veidošanos tad, ja rotaļām pedagoģiskajā procesā tiek atvēlēts pietiekami daudz laika; ja skolotājs motivē, netieši iesaistās bērnu intereses veicināšanā un sarunas uzturēšanā. Darba struktūra: ievads, 2 nodaļas, 10 attēli, 4 tabulas, secinājumi, priekšlikumi izmantotās literatūras un informācijas avoti 34 (no tiem 8 svešvalodā), 2 pielikumi. Atslēgas vārdi: dialogruna, radošā rotaļa, runas un valodas attīstība, vidējais pirmsskolas vecums. Darba apjoms: 65 lapas. Goal of the research: to explore dialogue development skills to middle age preschool children. The paper consists of two parts – theoretical and the research. Theoretical part includes the analysis and description of scientific litersture speeches as well as the language development to pre-school children in the particular age, pointing out speech development as one of the most important tasks of the pre-school education. The dialogue’s development is described very precisely in connection with the development of speech and language, also the summary of relationship and communication development. There is the research and theoretically described influence of the creative games in this paper. The meaning of the dialogue development to the midle-aged pre-school children. Practical part describes the research about children’s dialogue during the games. There is the research of methodological description, also dialogue’s evaluation criteria, that gives an opportunity to evaluate children’s dialogue – the level of its development as in the beginning as in the end of the research. There is the description of the children’s games too. The results are analysed and presented in the tables and diagrammes. The hypothesis of the research has been proved and its says that: the sequence of creative games is in case, when there is enough time for this task. If the teacher can indirrectly motivate the child to make the dialogue and speech. Paper structure: introduction, two parts, ten pictures, four tables, conclusions, proposals, thirty-four literal and informative sources (eight from them are on the foreign language) and two annexes. Keywords: the dialogue, creative games, speech and language development, middleaged pre-school children. The amount of pages: sixty-five