Rotaļas izmantošana 4 - 5 gadīgu bērnu fonemātiskās uztveres pilnveidei
Author
Čudarāne, Evita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Margeviča- Grinberga, Ieva
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba temats: “Rotaļas izmantošana 4 - 5 gadīgu bērnu fonemātiskās uztveres pilnveidei”. Darba autors: Evita Čudarāne. Darba zinātniskais vadītājs: Dr. paed. Ieva Margeviča – Grinberga. Pētījuma mērķis: izpētīt 4 - 5 gadīgu bērnu fonemātsikās uztveres pilnveides iespējas rotaļās. Darba saturs: 53. lpp., no tām 13 lpp. pielikumi, 13 attēli, 2 tabulas un 50 literatūras un informācijas avoti. Darba teorētiskajā daļā darba autore pēta un analizē teorētisko literatūru par 4 – 5 gadīgu bērnu attīstību, fonemātisko uztveri un rotaļu raksturojumu. Balstoties uz nozīmīgu autoru atziņām, tādu kā I. Puškareva, A. Golubevas, A. Šponas, D. Markus, I. Miltiņas, S. Tūbeles un citiem autoru darbiem. Darba praktiskajā daļā tiek veikts pētījums par fonemātiskās uztveres pilnveidi ar rotaļas palīdzību. Autore veica bērnu novērošanu dažādās situācijās - rotaļnodarbībā, komunikācijā vienam ar otru, rotaļās un spēlēs. Izstrādāja uzdevumus, lai pārbaudītu bērnu fonemātisko uztveri. Praktiskajā pētījumā ir iekļauta PII grupa ar 20 bērniem, bet pētījumā piedalījās 9 bērni (5 meitenes un 4 zēni) un tika izmantotas rotaļas, kuras pēc autores redzējuma pilnveidos bērnu fonemātisko uztveri. Apkopojot pētījumā iegūto datu analīzi, tiek secināts, ka darbā izvirzītā hipotēze apstiprinās. Bērnu fonemātiskā uztvere ir uzlabojusies, jo tika izvēlētas rotaļas, kuras bija atbilstošas bērnu vecumposmam, kā arī tika ņemta vērā iepriekšējā bērna dzīves pieredze un individuālās attīstības īpatnības. Atslēgas vārdi: fonemātiskā uztvere, rotaļa, valoda, runa. Qualification thesis “Fostering phonemic awareness through play and games in children aged four to five” Author of the qualification thesis: Evita Čudarāne Thesis advisor: Dr. paed. Iva Margeviča-Grinberga Aim of the thesis: to research possibilities of fostering phonemic awareness through play and games in children aged four to five. Contents of the thesis: 53 pages, 13 annexes, 13 images, 2 tables and 50 information sources. In the theoretical part of the thesis, author researches and analyses various information sources regarding general development, phonemic awareness and games played by children aged four to five. Author cites the works of such prominent scholars as I. Puškareva, A. Golubeva, A. Špona, D. Markus, I. Miltiņa, S. Tūbele and others. In the empirical part of the thesis, author carries out a research study on the development and fostering of phonemic awareness through games and play. Author observes the children in various situations – during lessons, while communicating and playing games with other children. Author develops specific tasks and exercises in order to test the level of children’s phonemic awareness. Research was carried out in a preschool, focusing on the phonemic awareness development of 20 children. In the research study itself nine children were included (5 girls and 4 boys) and the author used an array of specific games that the author expected to foster and improve children’s phonemic awareness. After summing up the data obtained during the research study, author concluded that the suggested hypothesis was confirmed. Children’s phonemic awareness had improved due to age-appropriate and effective methods (games and play), that were adapted and tailored to every child’s previous experience and individual needs. Keywords: phonemic awareness, games, language, speech.