• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

4 - 5 gadīgu bērnu pašvadītas darbošanās veicināšana pirmsskolā

Thumbnail
View/Open
299-73395-Bendika_Iveta_ib17110.pdf (2.531Mb)
Author
Bendika, Iveta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Margeviča- Grinberga, Ieva
Date
2019
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba nosaukums: 4 – 5 gadīgu bērnu pašvadītas darbošanās veicināšana pirmsskolā Darba autore: Iveta Bendika Darba vadītāja: Dr. paed. asoc. prof. Ieva Margeviča – Grinberga Pētījuma mērķis: Teorētiski izzināt un praktiskā darbībā izvērtēt bērnu pašvadītu darbošanos pirmsskolā, tās veicināšanas iespējas Mērķa īstenošanai izvirzīti pētījuma uzdevumi: 1.Analizēt dažādu autoru atziņas par pašvadītu darbošanos un tās nozīmi bērnu attīstībā; 2.Noskaidrot 4 – 5 gadīgu bērnu attīstības likumsakarības pētāmās problēmas kontekstā; 3.Veikt pētījumu par bērnu pašvadītas darbošanās veicināšanu pirmsskolā; 4.Apkopot ieteikumus bērnu pašvadītas darbošanās veicināšanai pirmsskolā. Pētījums nosacīti dalās divās daļās: teorētiskā un empīriskā daļa. Darba teorētiskajā daļā tiek analizētas dažādu autoru atziņas par brīvu, pašvadītu darbošanos un tās nozīmi bērna attīstībā, kā arī 4 – 5 gadīgu bērnu attīstības likumsakarības. Bērnu pašvadītas darbošanās veicināšanas iespējas tiek aplūkotas balstoties uz trīs faktoriem – rotaļa, vide un skolotājs. Darba empīriskajā dāļā praktiskā darbībā tika noskaidrotas bērnu pašvadītas darbošanās veicināšanas iespējas. Pakopoti izvērtēšanas rezultāti pēc izvirzītiem kritērijiem. Veikta analīze un sniegti ieteikumi pašvadītas darbošanās veicināšanai 4 – 5 gadīgiem bērniem pirmsskolā. Kvalifikācijas darba saturs: 64 lpp., 7 tabulas, 29 attēli, 3 pielikumi un 55 literatūras un informācijas avots.
 
Title of qualification work: Promotion of self-directed activities of children aged 4 - 5 in preaschool Author: Iveta Bendika Supervisor: Dr. paed. assoc. prof. Ieva Margeviča - Grinberga Aim of the research: To study theoretically and evaluate in practice the self-directed activities of children in preschool, possibilities of its promotion To achieve the aim following tasks were made: 1. To analyze different authors conitions about self-directed activity and its role in the development of children; 2. To find out the regularities of the development of 4 - 5 year old children in the context of the problem under investigation; 3. Carry out research on the promotion of children's self-directed activities in pre-school; 4. Summarize recommendations to promote children's self-directed activities in pre-school. The research is relatively divided into two parts: theoretical and empirical. The theoretical part of the paper analyzes the conclusions of various authors about free, self-guided activity and its importance in the development of a child, as well as the regularities of the development of 4 - 5 year old children. Possibilities for facilitating children's self-directed activity are considered based on three factors - play, environment and teacher. In the empirical part of the thesis the possibilities for the promotion of self-directed activities of children were explored in practical work. Staged evaluation results according to set criteria. Analysis and recommendations for the promotion of self-directed activities in pre-school children aged 4 - 5. Content of qualification paper: 64 pages, 7 tables, 29 figures, 3 appendices and 55 sources of literature and information. Keywords: 4 - 5 year old children, self-directed activities, skills promotion, environmentself-control.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/49304
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV