Stāstprasmes sekmēšana vecākajai pirmsskolas vecuma bērniem izmantojot literāros darbus
Author
Romancāne, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma: „Stāstītprasmes sekmēšana vecākajai pirmsskolas vecuma bērniem izmantojot literāros darbus”. Pētījuma mērķis: Teorētiski izzināt un praktiski pārbaudīt literāros darbus, kā stāstītprasmes veicinātājus vecākā pirmsskolas vecuma bērniem. Pētījums sastāv no divām daļām : teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā tika analizēts latviešu un ārvalstu zinātnieku pētījumi, apkopotas atziņas par valodu, runu un vecākās pirmsskolas bērnu stāstītprasmes sekmēšanu caur literārajiem darbiem. Pētījumā tiek apkopotas vairākas latviešu tautas pasakas, ar kuru palīdzību tiek sekmēta bērnu stāstītprasme, aprakstītas rotaļas ar kurām var sekmēt stāstītprasmi pirmsskolas izglītības iestādē un mājās kopā ar ģimeni, tiek aprakstīti psihiskie procesi, kuri ir nepieciešams attīstīt, lai bērns spētu veicināt stāstītprasmi un kā literārie darbi veicina stāstītprasmi. Balsoties uz teorētiskajām atziņām, empīriskajā daļā tika izstrādāti stāstītprasmes attīstības vērtēšanas kritēriji un rādītāji, veikta 10 vecākas pirmsskolas bērnu stāstītprasmes izpēte. Vadoties pēc konkrēto bērnu vecumposma īpatnībām ir apkopoti literārie darbi, kas veicina stāstītprasmi. Latviešu tautas pasakas tika izvēlētas atbilstoši bērnu vecumam, interesēm un pieredzei. Atkārtoti tika veikts stāstītprasmes izpēte, kas ļāva konstatēt, ka pētīto bērnu stāstītprasmes ir uzlabojušies rādītāji, kas lauj apstiprināt sākotnēji izvirzīto hipotēzi: Vecākā pirmsskolas vecuma bērnu stāstītprasme tiks sekmēta, ja: • pedagoģiskā procesā vērā tiks ņemtas bērnu attīstības likumības, vajadzības un intereses; • stāstītprasmes sekmēšanai tiks izvēlēti un izmantoti vecumposmam saprotami un aktuāli literārie darbi. Kvalifikācijas darbs sastāv no 42 lappusēm, tai skaitā 3 tabulas, 4 attēli, 3 pielikumi. Izmantoti 30 informācijas avoti. Atslēgas vārdi: vecākais pirmsskolas vecums, stāstītprasmes sekmēšana, literārie darbi. The subject of the qualification work: “Promoting quality skills for older children of pre-school age through literary works”. The purpose of the study: In theory, to explore and test literary works as promoters of stationery for older preschool children. The study consists of two parts: theoretical and empirical. The theoretical part analysed the studies of Latvian and foreign scientists, gathered lessons on language, speech and the promotion of older preschool children through literary works. The study summarises several fairy tales of the Latvian people, promoting children's standing requirements, describing games that can promote stationpram in a pres-chool education institution and home with a family, describing psychological processes that need to be developed in order for a child to be able to promote stational skills and how literary works contribute to the stational it's a good idea. To vote on theoretical lessons, the empirical part developed criteria and indicators for assessing the development of stational skills, conducted a study of the status of 10 older preschool children. In the light of the special features of the age of the children in question, literary works have been gathered to promote the entrepreneurial skills. Fairy tales of the Latvian people were chosen according to children's age, interests and experience. There was a re-examination of the stationpram which led to an improvement in the rates of stationsof the children studied, confirming the initial hypothesis: parent childhood requirements will be promoted if: • the teaching process will take into account the legality, needs and interests of child dev elopment; • literary works that are understandable and up-to date will be selected and used to promote the entrepreneurial skills. The qualification work consists of 42 pages, including 3 tables, 4 images, 3 annexes, sources 30 of information used. Key words: oldest preschool age, improvement of statement requirements, literary works