Skaņu izrunas sekmēšana 5-6 gadus veciem bērniem didaktisko spēļu gatavošanas un lietošanas procesā
Author
Stikāne, Iluta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tauriņa, Agrita
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore –Iluta Stikāne Darba tēma: Skaņu izrunas sekmēšana 5 -6 gadus veciem bērniem didaktisko spēļu gatavošanas un lietošanas procesā Darba veids: kvalifikācijas darbs Studiju programma: pirmsskolas izglītības skolotājs Zinātniskā vadītāja: Dr. Paed., Mg. Psych. Agrita Tauriņa Pētījuma mērķis: noskaidrot, kā var uzlabot bērnu izrunu ,izmantojot didaktiskās spēles skaņu izrunas sekmēšanai. Darba saturs: kvalifikācijas darba struktūru veido ievads un divas daļas – 1 teorētiskā nodaļa un 7 apakšnodaļām un empīriskā nodaļa un 7 apakšnodaļām. Darbu papildina 26 attēli, 4 tabulas un 3 pielikumi. Pirmā nodaļa ir par skaņu izrunas sekmēšanu 5-6 gadus veciem bērniem. Šajā nodaļā tiek analizētas teorētiskās atzīņas par runas attīstīšanas priekšnosacījumiem. Šajā nodaļā tiek raksturoti bērni vecumposmā no 5 - 6 gadi skaņu izrunas skatījumā. Tiek parādīti kādi ir skaņu izrunas sekmēšanas uzdevumi un iespējas, kā arī tiek apskatīti skolotāja un skolotāja – logopēda un didaktisko spēļu nozīme skaņu izrunas sekmēšanā 5-6 gadus veciem bērniem Otrajā nodaļa ir par praktisko pētījumu skaņu izrunas sekmēšanā 5 -6 gadus veciem bērniem, tā mērķiem, uzdevumiem un organizāciju. Šajā nodaļā tiek izanalizēti vecāku un skolotāja logopēda viedokļi un apkopoti ankešu atbilžu rezultāti, veikts skaņu izrunas pārbaudes tests un analizēti iegūtie rezultāti. Aprakstītas dažādas didaktiskās spēles skaņu izrunas sekmēšanai. Pētījuma metodes: teorētiskā izpētes metodes, empīriskās izpētes metodes: novērošana, anketēšana, intervija, skaņu izrunas pārbaude, matemātiskā metode - datu fiksēšana un to transkripcija Darba rezultāti: Izpētīts, kā veiksmīgi tiek sekmēta skaņu izruna 5- 6 gadus veciem bērniem, jo tika pielietoti paņēmieni, kas balstās uz hipotēzes nosacījumiem – pedagoģiskajā procesā izmantos didaktiskās spēles skaņu izrunas sekmēšanai, kā arī būs veiksmīga sadarbība vecākiem ar pirmsskolas skolotājiem un logopēdu. Darba apjoms: 61lpp., 28 attēli, 4 tabulas, 3 pielikumi. The author of the Diploma Paper is Iluta Stikāne. The theme of Diploma Paper: “Encouraging articulation phonetic sounds of children 5-6 years old in the didactic process of making and using games.” Type of the Paper: Diploma Paper Study programme: “Preschool teacher” Diploma Paper supervisor: Dr. Paed., Mg. Psych. Agrita Tauriņa The aim of researching is to clarify possibilities of improving articulation phonetic sounds of 5-6 years old children by using didactic speech development games. The first part is about encouraging articulation phonetic sounds of children 5-6 years old. There are analysed theoretical conclusions about the prerequisitions of development of sound articulation in the first part of Diploma Paper. The articulation phonetic sounds of children 5-6 years old are characterized besides tasks and possibilities for encouraging articulation phonetic sound. Preschool teacher’s and speech therapist’s importance is examined as well as role of speech development didactic games at the sounds articulation of 5-6 years old children in the first part of Diploma Paper. There are analysed results of the practical research about speech development of 5-6 years old children in the second part of Diploma Paper. Parents’ and speech therapist’s point of view are analysed; results of sounds articulation tests are shown and analysed. In addition, there are described different didactic speech development games in the second part of Diploma Paper. There were used theoretical research methods and empirical research methods like observation, survey, interview, sounds articulation test as well as mathematical methods-data gathering and summary tables in Diploma Paper. As a result of the research in Diploma Paper is a conclusion about successful using didactic speech development games of encouraging the sounds articulation and speech development of 5-6 years old children as well as a conclusion about possible collaboration between preschool teachers, parents and a speech therapist for the best results. Diploma Paper includes 61 pages, 28 images, 4 tables, 3 supplements.