Agrīnā vecuma bērnu adaptācijas veicināšanas paņēmieni
Author
Čereškeviča, Arnita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma: Agrīnā vecuma bērnu adaptācijas veicināšanas paņēmieni. Darba autors: Arnita Čereškeviča Darba vadītājs: Asoc.prof., Dr. psych. Valentīna Romenkova Pētījuma mērķis: pētīt agrīna vecuma bērnu adaptācijas veicināšanas paņēmienus adaptācijas procesā. Darba uzdevumi: 1.Analizēt pedagoģijas un psiholoģijas zinātnieku atziņas par adaptāciju. 2.Raksturot adaptāciju agrīna vecuma bērniem pirmsskolā. 3.Organizēt empīrisko pētījumu un pamatot empīriskā pētījuma metodes. 4.Analizēt empīriskā pētījuma iegūtos rezultātus Pētījums sastāv no divām daļām – teorētiskās un praktiskās. Teorētiskajā daļā analizēti pedagogu un psihologu atziņas par adaptācijas būtību, adaptāciju pirmskolā agrīna vecuma bērniem un to veicināšanas paņēmieniem. Tika skatīti tādu autoru darbi kā V. Romenkova, A. Vecgrāve, S. Gailuma, D. Dzintere, V. Golubina, V. Batņa,I. Stangaine, R. Kempbels. Pētījumā tika analizēti pedagoģiskie paņēmieni, kas veicinātu adaptāciju, radot drošības, piederības sajūtu, veicinātu sociālās prasmes, adaptācijas procesā. Darba praktiskajā daļā tika aprakstīts empīriskā pētījuma metodoloģiskais pamatojums, pētāmās grupas raksturojums, pētījumā izmantotie pedagoģiskie paņēmieni un iegūto datu analīze. Pedagoģiskā novērošana, atspoguļoja bērnu adaptācijas līmeni, pētījuma sākumā un beigās. Savukārt, vecāku anketas dati, ļāva uzzināt adaptācijas ietekmi uz bērnu, vecāku skatījumā. Balstoties uz pētījuma datiem, tika atlasīti atbilstoši paņēmieni, kas veicinātu adaptāciju agrīna vecuma bērniem. Pedagoģisko paņēmienu izvēlē tika ņemta vērā bērna interese, vajadzības un pieredze. Pētījama rezultāti apstiprināja, pētījuma izvirzīto hipotēzi - agrīnā vecuma bērniem adaptācija būs veiksmīgāka, ja tiks izmantoti atbilstoši pedagoģiskie paņēmieni, ņemot vērā bērna individuālais attīstības līmenis, bērna iepriekšējās dzīves apstākļus un pieredze, bērns tiks uzklausīts un respektētas bērna vajadzības un intereses. Atslēgas vārdi: adaptācija, pirmsskola, agrīnais vecums, drošības sajūta. Kvalifikācijas darba apjoms: 44 lapas, 4 tabulas, 6 attēli, 34 literatūras avoti un 3 pielikumi. Qualification job theme: Child’s adaption promotion techniques in early age. Qualification job author: Arnita Čereškeviča Qualification job leader: Asoc.prof., Dr. psych. Valentīna Romenkova Objectives of the research: to explore techniques of promoting early age childrens adaptation in the adaptation process. Tasks: 1.Analyze pedagogical and psyhological scientists conclusions. 2.Characterize adaptation of early age childrens in pre-school. 3.Organize empirical research and substantiate empirical research methods. 4.Analyze the results of empirical research. The research consists of two parts - theoretical and practical. Theoretical part analyzes the conclusions of adaptation by educators and psychologists. Early age childrens adaptation in pre-school and the ways of promoting them. Have viewed works of authors such as: V. Romenkova, A. Vecgrāve, S. Gailuma, D. Dzintere, V. Golubina, V. Batņa,I. Stangaine, R. Kempbels. During the research have analyzed pedagogical techniques that should relieve adaptation, promote social skills and create secure, belonged, promoted feeling for childrens. Practical part describes methodological base of the empirical research, group description , pedagogical techniques of analysis and research. Pedagogical observe showed the level of children's adaptation at the beginning and at the end of the study. But, questionnaire data allowed to find out the effect of adaptation on the childrens from parents point of view. Taking into account the researched data, appropriate techniques were selected to relieve adaptation in early age. Pedagogical techniques were taken into account by childrens interests, needs and experience. Research results confirmed raised hypothesis – early age childrens will be more successful in adaptation, if appropriate pedagogical techniques will be used, taking into account the child's individual development level, the child will be heard and the child's needs and interests will be respected. Keywords: adaptation, pre-school, early age, safety. Qualification work dimensions: 44 pages, 4 tables, 6 pictures, 34 literature sources and 3 attachments.