Četrgadīgu bērnu pašapkalpošanās pratības pilnveide pirmsskolas pedagoģiskajā procesā
Autor
Baranova, Jeļena
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sīle, Maruta
Datum
2019Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Kvalifikācijas darbs: Četrgadīgu bērnu pašapkalpošanās pratības pilnveide pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Darba autore: Jeļena Baranova Darba vadītāja: profesore, Dr. paed. Maruta Sīle Pētījuma mērķis: pētīt pedagoģijas un psiholoģijas zinātnieku teorijas un atziņas par četrgadīgu bērnu pašapkalpošanās pratības pilnveidi. Pētījuma uzdevumi: analizēt pedagoģijas un psiholoģijas zinātnieku teorijas par pašapkalpošanās pratības pilnveidi, raksturot četrgadīgu bērnu vecumposma attīstības likumsakarības, organizēt empīrisko pētījumu par pašapkalpošanās prasmēm, analizēt iegūtos rezultātus. Darbs sastāv no divām daļām: teorētiskā pamatojuma un empīriskās daļas. Teorētiskā daļā - apzinātas pedagoģijas un psiholoģijas zinātnieku teorijas un atziņas par pašapkalpošanās pratību, raksturotas pašapkalpošanās prasmes četrgadīgiem bērniem Tā kā, saskaņā ar kompetenču pieeju, pirmsskolas pedagoģiskais process tiek organizēts mācību jomu centros, tad lomu rotaļas iespējams iekļaut jebkura centra darbībā. Empīriskā daļa tiek organizēts pētījums, sastādot plānu un pamatojot bērnu vecumposmam atbilstošo empīrisko metožu izvēli. Pētījums norisinās trijos posmos – vērtēšanas kritēriju un rādītāju izstrāde, pēc kuriem konstatēta reālā situācija pētījuma sakumā; pēc tam tiek veikta izmēģinājuma darbība četrgadīgu bērnu pašapkalpošanās pratības pilnveidei un atkārtota bērnu pratības apguves vērtēšana pēc tiem pašiem kritērijiem. Salīdzinošās analīzes rezultātā tiek konstatēta pratības pilnveides dinamika. Kvalifikācijas darba apjoms: 45 lapas, 8 pielikumi, 21 attēls. Atslēgas vārdi: pašapkalpošanās pratība, četrgadīgu bērnu pratības pilnveide, vidējais pirmsskolas vecums, mācību jomu centrs, pirmsskolas pedagoģiskais process. Qualifying work: Development of self-service skills of four-year-old children in pre- school pedagogical process. Author: Elena Baranova Supervisor: professor, Dr. paed. Maruta Sile Aim of the research: to update the theories of pedagogical and psychological scientists on the improvement of self-service, to characterize the regularities of the development of four-year-old children in relation to the development of self-service skills at a certain age. Objectives of the research: to analyze pedagogical and psychological scientists' theories on self-service improvement, to describe the regularities of development of four- year-old children, to organize empirical research on self-service skills, to analyze the obtained results.The amount of work: 45 pages, 21 picture, 8 attachments The work consists of two parts: Theoretical background and empirical part. Brief description of the qualification paper: The aim of the qualifying work is to update the theory of pedagogical and psychological scientists on the improvement of self- service. Emphasis is put on the author's attempt to describe the regularities of four-year-old child development in relation to the development of self-service skills at a given age. A major role is given to the author's ability to observe, compile and analyze information on self-service skills for pre-school children. The first chapter sets out the theoretical background, the findings of the pedagogical and psychological scholars, on the general self-service skills of pre-school children and the general physiological and emotional development. Chapter Two - The Empirical Part. The author observes and analyzes the children's self-service skills of the average pre-school age. Summarizing and analyzing the observations, it was concluded that self-service skills in children contribute to the further development and improve the child's ability to think and form a behavioral model. In pre- school education, self-service skills are taught and developed daily, at different times of the day. The hypothesis that various aspects of the pedagogical process of pre-school education are able to influence a child's self-service skills at the age of four is confirmed. Interviews with specialists working in the pre-school educational institution are carried out. The information obtained is collected and analyzed. Keywords: self-service skills, average pre-school age.