Pašapziņas attīstības veicināšana 3-4 gadus veciem bērniem ar mazo folkloras žanru palīdzību
Author
Mišuta, Vineta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Vinetas Mišutas kvalifikācijas darba “Pašapziņas attīstības veicināšana 3–4 gadus veciem bērniem ar mazo folkloras žanru palīdzību” mērķis ir izpētīt, kā mazie folkloras žanri – tautasdziesmas, sakāmvārdi, parunas, mīklas, skaitāmpanti, ticējumi – veicina pašapziņas attīstību 3–4 gadus veciem bērniem. Darba pirmajā nodaļā aplūkots pašapziņas jēdziens dažādu zinātnieku izpratnē, raksturota pašapziņas ģenēze un struktūra, īpašu uzmanību pievēršot es-koncepcijas un pašapziņas salīdzinājumam teorētiskā aspektā. Aprakstīts pašapziņas analīzes instrumentārijs. Sniegts ieskats 3–4 gadus vecu bērnu pašapziņas attīstības īpatnībās – aprakstīti zinātnieku piedāvātie attīstības līmeņi un veicinošie faktori. Pētīti un aprakstīti mazie folkloras žanri, to lingvistiskā un psiholoģiskā korelācija ar pašapziņas attīstību. Darba otrajā nodaļā aprakstīti folkloras tekstu atlases kritēriji un izmantotās metodes, pētījuma norises gaita, rezultāti, secinājumi un sniegti priekšlikumi. Pētījumā piedalījās 12 bērni, tika izstrādātas un novadītas četras izmēģinājuma nodarbības, tematiski saistītas ar pašapziņu folkloras mazo žanru tekstos: Es pats, Ārējais izskats, Es un daba, Tik dažādā pasaule. Pētījumā apstiprinājumu guva teorētiskā atziņa, ka pašapziņas attīstība ir dinamisks process, kura laikā mainās gan pašapziņas līmeņi, gan strukturālie komponenti. Īpaši atlasīti folkloras teksti, iekļaujot tos gan nodarbībās, gan ikdienas rituālos, veicina bērnu pašapziņas attīstību gan verbālās, gan neverbālās izpausmēs. Pētījumā ir 82 lappuses, 7 attēli, 3 tabulas, 54 literatūras un avotu vienības, 3 pielikumi. Atslēgvārdi: pašapziņa, mazie folkloras žanri, pirmsskola, pedagoģiskais process The aim of Vineta Mishuta's qualification work “Promoting the development of self-awareness for 3–4 year-olds with small genres of folklore” is to explore how small folklore genres – folk songs, proverbs, sayings, puzzles, counts, believings – contribute to the development of self-awareness for children aged 3–4. The first chapter deals with the concept of self-awareness within the meaning of the various scientists, describes the genesis and structure of self-awareness, paying particular attention to the theoretical comparison of the concept and self-awareness. A self-awareness analysis instrument is described. An insight into the specific development of self-awareness among children aged 3–4 years, describing the levels of development and contributing factors offered by scientists. Little folklore genres have been studied and described, their linguistic and psychological correlation with the development of self-awareness. The second section of the work describes the criteria for selecting folklore texts and the methods used, the course of the study, results, conclusions and proposals. The study involved 12 children, four pilot lessons were developed and conducted, thematically related to self-awareness in the texts of the small genres of folklore: Myself, External Appearance, I and Nature, Such a Different World. The study confirmed the theoretical knowledge that self-awareness development is a dynamic process in which both self-confidence levels and structural components change. Specifically selected folklore texts, including them in both classes and daily rituals, contribute to the development of children's self-awareness in both verbal and non-verbal manifestations. The study contains 82 pages, 7 images, 3 tables, 54 units of literature and sources, 3 attachments. Keywords: self-awareness, small folklore genres, preschool, pedagogical process