Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu pašvērtējuma attīstības sekmēšana rotaļnodarbībās
Author
Beļčikova, Irina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbs izstrādāts par tematu „Vidējā pirmsskolas vecuma bērnu pašvērtējuma attīstības sekmēšana rotaļnodarbībās”. Pētījums veikts ar mērķi teorētiski un empīriski izzināt vidējā pirmsskolas vecuma bērnu pašvērtējuma attīstības sekmēšanas iespējas pirmsskolas pedagoģiskā procesa ietvaros. Pētījuma veikšanai izvirzīta hipotēze: pirmsskolas vidējā vecuma bērniem pašvērtējums būs pozitīvi adekvāts, ja bērns aktīvi darbosies rotaļnodarbībās, pedagogs ņems vērā bērnu vecumposma un individuālās īpatnības, kā arī sistemātiski izmantos refleksiju, kas vērsta uz bērnu darbības rezultātu pašizvērtēšanu. Bakalaura darbs sastāv no teorētiskās un empīriskās daļas. Par teorētiskās daļas bāzi kalpoja tādu zinātnieku pētījumi kā Dž. Brauns (Brown, 2014), D. Dzintare un I. Stangaine (2003, 2007, 2012), R. Hanele (2006), K. Mārtinsone (1998), U. Orts un R. Robinss (Orth, Robins, 2014), V. Romenkova (2008), Ļ. Vigotskis (Выготский, 1991), V. Muhina (Мухина, 1999) u.c. Empīriskās daļas metodika tika izstrādāta, izmantojot tādu zinātnieku atziņas kā T. Marcinkovska (Марцинковская, 1997) un I. Muļko (Мулько, 2006). Empīriskā pētījumā piedalījās 20 bērni (4-5 gadi), pētījums aptvēra visu 2018./2019. mācību gadu, tāpat papildus (atkārtota) pašvērtējuma izpēte tika veikta 2019. gada oktobrī, kad noslēdzies bērnu adaptācijas periods pēc atgriešanās pirmsskolā pēc vasaras brīvlaika. Empīriskā pētījuma rezultātā tika konstatēts, ka bērniem ar paaugstinātu pašvērtējumu nepietiekami attīstās gribas sfēra. Bērni var atteikties no izpildītā uzdevuma, ja tas ir grūts un viņi nevar pieradīt, ka viņi ir „vislabākie”. Tāpat bērni ar paaugstinātu pašvērtējumu neprot saskatīt un labot savas kļūdas, ir līderi grupā, tomēr nereti līderību izrāda autoritatīvām metodēm. Bērni ar pazeminātu pašvērtējumu pārsvarā ir pasīvi, nedroši, viņi neprot novērtēt sevi pozitīvi (var parādīties negatīvs sevis vērtējums), orientējas tikai uz apkārtējo pieaugušo izteiktu vērtējumu, kuru var arī pārprast kā nepietiekami labu, ja pieaugušais to nepauž tiešā veidā, individuāli vēršoties pie bērna. Iegūtie rezultāti ļauj apstiprināt hipotēzi, tomēr pirmsskolas pedagoģiskais process ir tieši saistīts ar ģimenes audzināšanu, tādēļ pozitīvu rezultātu sasniegšanā ļoti nozīmīgi ir saskaņot pedagogu darbības ar ģimenes audzināšanas metodēm. Atslēgas vārdi: pašvērtējums, pašapziņa, vidējais pirmsskolas vecums, produktīvā darbība. Bakalaura darba apjoms: 75 lpp., 14 attēli, 10 tabulas, izmantoti 62 literatūras avoti The bachelor thesis is devoted to the topic “Promoting the development of self-esteem of preschool middle-aged children in playing activities”. The aim of the research is to investigate theoretically and empirically the possibilities of fostering self-esteem development of middle-aged children within the framework of pre-school pedagogical process. The research hypotheses that self-esteem of pre-school middle-aged children will be positively adequate if the child is active in play, the educator will take into account the age and individual characteristics of children, and will systematically use reflection aimed at self-assessment of children's performance. Bachelor thesis consists of theoretical and empirical part. The basis of the theoretical part was the research of scientists such as J. Brown (2014), D. Dzintare and I. Stangaine (2003, 2007, 2012), R. Hanele (2006), K. Mārtinsone (1998), U.Orth and R.Robins (2014), V. Romenkova (2008), L. Vigotsky (Выготский, 1991),V. Muhina (Мухина, 1999) etc.. The methodology of the empirical part was developed using scientific knowledge such as T. Marcinkovsky (Марцинковская, 1997) and I. Mulko (Мулько, 2006). The empirical study involved 20 children (4-5 years aged) and covered the whole of 2018/2019 school year. In addition, the (re-) self-assessment study was conducted in October 2019, when the children's adaptation period after returning to pre-school after the summer holidays was completed. As a result of empirical research, children with elevated self-esteem were found to have insufficient development of the sphere of will. Children can abandon their task when it is difficult and they cannot prove that they are "the best". Likewise, children with a higher self-esteem are not able to see and correct their mistakes, are leaders in the group, but often show leadership by authoritative methods. Children with lower self-esteem are mostly passive, insecure, unable to evaluate themselves positively (negative self-esteem may appear), only focus on the self-esteem of the surrounding adult, which may also be misunderstood if the adult does not express it directly . The obtained results allow to confirm the hypothesis, however, the pre-school pedagogical process is directly related to family upbringing; Keywords: self-esteem, self-awareness, middle preschool age, productive activity. Bachelor's thesis consists of: 75 pages, 14 pictures, 10 tables, 62 references