Pirmsskolas vecuma bērnu sīkās motorikas attīstība pareiza satvēriena veidošanai
Author
Devaldene, Ilona
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba pamatā ir tēma: "Pirmsskolas vecuma bērnu roku sīkās motorikas attīstība pareiza satvēriena veidošanā." Pētījuma mērķis: noskaidrot dažādu spēļu paņēmienu un metožu izmantošanas efektivitāti sīkās motorikas attīstībā un pareiza satvēriena prasmes veidošanās process bērniem no 4 līdz 6 gadu vecumam. Darbs sastāv no divām daļām - teorētiskās un praktiskās. Teorētiskajā daļā tiek analizēta zinātniskā, metodiskā, pedagoģiskā un psiholoģiskā literatūra par roku sīkās motorikas attīstību pirmsskolas vecuma bērniem (4-6 gadi), kā arī par metodēm un paņēmieniem roku sīkas motorikas attīstīšanai pareiza satvēriena veidošanā. Darba praktiskajā daļā tika veikts praktiskais pētījums, kas sastāvēja no 3 posmiem: konstatējošā, veidojošā un kontroles pētījuma. Tika izmantotas divas pētījumu metodes - pedagoģiskā novērošana un pedagoga praktiskais darbs. Pētījumā piedalījās 15 bērni vecumā no 4 līdz 6 gadiem. Sīkās motorikas attīstības līmeņa noteikšanai, tās galvenajām iezīmēm tika izvēlēti vairāki uzdevumi un izstrādāti kritēriji roku sīkās motorikas attīstības līmeņa novērtēšanai, pareiza un nepareiza satvēriena prasmes rādītāji. Tā kā vadošais darbības veids pirmsskolas vecumā ir spēle, roku sīkās motorikas attīstībai un pareiza satvēriena veidošanai tika izmantotas paša pedagoga radītie uzdevumi, dažādas spēļu situācijas, didaktiskās spēles. Organizētas izglītojošas -spēļu aktivitātes kā vienots process, kura mērķis ir attīstīt roku sīko motoriku un pareizu rakstīšanas piederumu satvērienu. Darba rezultāti: sasniegts mērķis - pārbaudīta dažādu spēļu metožu un paņēmienu pielietošanas efektivitāte roku sīkās motorikas attīstībā un noteikta pozitīva ietekme uz pareiza satvēriena veidošanu. Atslēgas vārdi: ROKU SĪKĀ MOTORIKA, SĪKĀS MOTORIKAS ATTĪSTĪBA, PAREIZA SATVĒRIENA PRASME,PAREIZAIS SATVĒRIENS, DIDAKTISKĀS SPĒLĒS, SPĒLES. Kvalifikācijas darba apjoms: 74 lpp, 6 attēls, 10 tabulas, 6 pielikumi un 43 literatūras avoti . Final project is based on the topic: «Development of fine motor skills of hands in children of preschool age with formation of proper grip». Purpose of research: to reveal the effectiveness of using various playful techniques and methods of developing fine motor skills and process of forming a skill of proper grip in children of ages 4 – 6. Paper consists of two parts – theoretical and practical. Theoretical part analyzes the scientific, methodical, pedagogical and psychological literature about the development of fine motor skill of hands in children of preschool age (4 – 6 years old), and also about the methods of forming a proper grip to develop fine motor skills of hands. In the practical part of paper, there was conducted a research, which consisted of 3 stages: recognizing, forming and checking research. Two methods of research were used – pedagogical monitoring and practical activity of a teacher. Fifteen children of ages 4 – 6 took part in the research. To identify the level of fine motor skill development, its essential features, several tasks were put in place and various grading criteria was used to measure the level of fine motor skills in hands, indicators of proper and improper grip skill. Since the most prevalent activity in preschool children is play, for the development of fine motor skill in hand for formation of proper grip, diverse playful situations, didactic games, tasks made by an educator. Educationally organized – playful activity as a unified process, targeted at the development of fine motor skill in hand and formation of fine grip for writing utensils. Paper results: target achieved – the effectiveness of using various play techniques, methods for developing fine motor skill in hand and certainly beneficial influence in forming proper grip, were put to test. Keywords: FINE MOTOR SKILL IN HAND, DEVELOPMENT OF FINE MOTOR SKILL IN HAND, SKILL OF PROPER GRIP, PROPER GRIP, DIDACTIC GAMES, GAMES. Volume of final project: 74 pages, 6 pictures, 10 tables, 6 annexes and 43 literature sources.