Literārie darbi tikumisko vērtību izpratnes sekmēšanai vecākā pirmsskolas vecuma bērniem
Author
Rugina, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Uršuļska, Vladislava
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma – Literārie darbi tikumisko vērtību izpratnes sekmēšanai vecākā pirmsskolas vecuma bērniem. Darba autore: Agnese Rugina Kvalifikācijas darba mērķis – teorētiski un praktiski pētīt vecākā pirmsskolas vecuma bērna tikumisko vērtību izpratnes veidošanos literāro darbu iepazīšanas procesā. Tika izvirzīta hipotēze: literārie darbi sekmē bērnu tikumisko vērtību izpratnes veidošanos tad, ja: •tie tiek atlasīti atbilstoši bērnu interesēm un aktuālajai problēmai; •tie tiek mērķtiecīgi pārrunāti; •tek nodrošināta pozitīva pedagoģiskā vide. Darbs sastāv no 2 nodaļām un 8 apakšnodaļām. Pirmajā nodaļā ir atspoguļots vērtību un tikumisko vērtību vispārējs raksturojums pedagogu, psihologu un filozofu skatījumā, tiek analizētas vecākā pirmsskolas vecuma bērnu tikumisko vērtību izpratnes veidošanās likumsakarības, kā arī literāro darbu nozīme tikumisko vērtību izpratnes veidošanā. Otrajā nodaļā ir atspoguļots empīriskais pētījums par bērnu tikumisko vērtību izpratnes veidošanos literāro darbu iepazīšanas gaitā. Ir izstrādāti tikumisko vērtību izpratnes vērtēšanas kritēriji. Pētījuma daļā ir iekļautas sarunas ar bērniem, bērnu zīmējumi, kuros bērni ir zīmējuši savas izjūtas pēc literārā darba noklausīšanās un pārrunām par to. Bērnu izpratne par tikumiskajām vērtībām ir atspoguļota tabulās un diagrammās gan pētījuma sākumā, gan pētījuma beigās. Darba beigās ir izstrādāti secinājumi. Darba apjoms – 58 lpp., tajā ievietoti 1 tabula, 22 attēli. Teorētisko jautājumu pētniecībai un analīzei izmantoti 34 literatūras un informācijas avoti. Darbam pievienoti 3 pielikumi. Atslēgas vārdi: vērtības, tikumiskās vērtības, literatūra, vecākais pirmsskolas vecums, pedagoģiskais process. Qualification thesis theme – Literary works as facilitators of the understanding of moral values for older preschool children. The aim of the qualification thesis – to study theoretically and practically the development of understanding of the moral values for older preschool children using literary works as facilitators. A hypothesis was raised: literary works promotes to the understanding of the moral values of children, if : 1.They are selected according to the interests of the children and current problem; 2.They are purposefully discussed; 3.A positive pedagogical environment is ensured. Work consists of 2 sections and 8 subsections First section presents the general characterization of values and moral values in the regularities of children’s understanding of moral values, as well as how educators, psychologists and philosophers see literary works, analyzes the role of older preschool age in understanding moral values. The second section presents an empirical study on the development of children’s understanding of the moral values of literary works. Criteria for assessing the understanding of moral values have been developed. The research part includes conversations with children, children’s drawings in which children drew their feelings after listening and discussing the literary work. Children’s understanding of moral values is reflected in the tables and charts at the beginning and end of the empirical study. At the end of the work coclusions are drawn. Work range: 56 pages, which consists of 1 tables, 22 pictures, 34 bibliography units and 3 attachments.