Vizualizēšana kā līdzeklis 3-4 gadus vecu bērnu izpratnes par izlasīto veicināšanai
Author
Kaupere, Maruta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba autore: Maruta Kaupere Kvalifikācijas darba temats: Vizualizēšana kā līdzeklis 3-4 gadus vecu bērnu izpratnes par izlasīto veicināšanai. Mērķis: Teorētiski pētīt un empīriski pamatot 3-4 gadus veciem bērniem piemērotākos vizualizācijas paņēmienus lasītā izpratnes veicināšanai. Darba pirmajā nodaļā tiek pētīts lasītā izpratnes jēdziens, tā komponenti un ietekmējošie faktori, raksturots 3-4 gadus vecu bērnu vecumposms, īpaši uzsverot tos aspektus, kas ietekmē priekšā lasītu literāro darbu uztveri un izpratni. Teorētiskās daļas noslēgumā definēts vizualizēšanas jēdziens, skatīti vizualizēšanas paņēmieni, kas pielietojumi pirmsskolas pedagoģiskajā procesā darbā ar literāriem darbiem ietvaros. Otrajā nodaļā tika veikts empīriskais pētījums, aplūkojot lasītā izpratnes veidošanos. Par kritērijiem izpratnes vērtēšanai izmantota Pirmsskolas mācību programma (2019). Pedagoģiskais process balstīts uz darbīguma un uzskates principiem, kas ir nozīmīgi trīsgadīgiem bērniem saskaņā ar teorētiskajām atziņām. Empīriskajā daļā apstiprināta hipotēze, ņemot vērā izvirzītos nosacījumus, ka 3-4 gadus veciem bērniem tiks pilnveidota lasītā uztvere un saprašana, ja pedagoģiskajā procesā ikdienā skolotājs literāro darbu lasīšanas procesā izmantos dažādu vizualizācijas paņēmienu kombināciju, kas paredz bērnu aktīvu darbību lasīšanas procesā. Atslēgas vārdi: darbs ar literatūru, izpratne, vizualizācija, darbības princips, 3-4 gadus veci bērni, pirmsskolas pedagoģiskais process Kvalifikācijas darbs sastāv no 50 lappusēm, tai skaitā 5 tabulas, 17 attēli. Izmantoti 44 informācijas avoti. Author of Qualification Thesis: Maruta Kaupere Topic of Qualification Thesis: Visualization as a means of raising reading comprehension among 3-4 years old children. Aim: To research theoretically and to justify empirically the visualization techniques for improving reading comprehension for 3-4-year-olds. In the First Chapter the term of reading comprehension is researched, its components and affecting factors, the age group of 3-4-year-olds is described with particular emphasis on those aspects that affect the perception and comprehension of read ahead literary works. At the conclusion of the theoretical part the term of visualization is defined and visualization techniques, which are used in the process of pre-school pedagogical work with literary works, are overviewed. In the Second Chapter an empirical research was provided by overviewing the formation of reading comprehension. Pre- school program study was used as a criteria for evaluating the comprehension. The pedagogical process is based on the principles of activity and vision, which are important for three-year-old children according to theoretical insights. Hypothesis is confirmed in the empirical part , taking into account the assumptions that reading comprehension and understanding for 3-4 year old children will be improved if the teacher uses a combination of different visualization techniques in the reading process of daily literary reading, which implies active involvement of the children in the reading process.. Keywords: work with literature, understanding, visualization, principle of action, 3-4 year old children, preschool pedagogical process The qualification thesis consists of 50 pages, including 5 tables, 17 images. 44 sources of information were used.