Agrīna pirmsskolas vecuma bērnu adaptācijas sekmēšanā rotaļā
Author
Kļaviņa, Jekaterina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Augstkalne, Dace
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba tēma ir „Agrīnās pirmsskolas vecuma bērnu adaptācijas sekmēšanā rotaļā”, ar mērķi teorētiski un praktiski analizēt agrīnās pirmsskolas vecuma bērnu adaptācijas sekmēšanu rotaļās. Darba autore: Jekaterina Kļaviņa Pirmajā daļā balstoties uz psiholoģiskām, zinātniskām un pedagoģiskām literatūras atziņām, tiek analizēts jēdziens "adaptācija" un adaptācijas veidi, kā arī adaptācijas būtība. Pedagoga un vecāku svarīga loma darbā ar bērnu un adaptācijas organizācijā. Agrīnās pirmsskolas bērnu vecuma raksturojums, psiholoģiskās īpašības, kā arī ieteikumi veiksmīgākai adaptācijas procesa organizācijai. Rotaļa un rotaļlietas kā attīstības veicinātāji ar savu funkciju un raksturojumu, kā arī adaptācijas sekmētāji agrīnās pirmsskolas vecumā. Otrajā daļā veikts un analizēts praktiskais pētījums, rotaļa kā adaptācijas sekmētājs adaptācijas procesā. Lai realizētu praktisko izpēti, pielietotas pētījuma metodes kā anketēšana un pedagoģiska novērošana. Pētījums realizēts adaptācijas sākumā un atkārtots pēc sešiem mēnešiem. Pirmajā posmā analizēta vecāku anketēšana, kā arī novērošana. Otrajā posmā, adaptācijas veicināšanai izmantotas dažādas rotaļas, analizētas situācijas, apkopti rezultāti. Praktiskā daļā apstiprināta izvirzītā hipotēze, ka caur rotaļu var veiksmīgi palīdzēt bērnam pārvarēt adaptācijas procesu, uzsākot pirmsskolas izglītības iestādi, ja rotaļa pedagoģiskajā procesā tiek izmantota mērķtiecīgi un atbilstoši bērnu vecumam. Bakalaura darbs sastāv no 60 lappusēm, tajā skaitā 2 tabulas, 21 attēls, 3 pielikumi. Izmantoti 63 informācijas avoti. Atslēgas vārdi: pirmsskola, adaptācija, adaptācijas veidi, rotaļa, agrā bērnība. The theme of the bachelor thesis is “Promotion of Early Preschool Adaptation in Play” within the aim of theoretically and practically analysing the promotion of early pre-school age adaptation in play. The first part, based on psychological, scientific and pedagogical knowledge, the concept of "adaptation" and types of adaptation, as well as the essence of adaptation, are analysed. An important role of the educator and parents in coworking with the child and in the organization of adaptation. Early preschool childhood characteristics, psychological characteristics, and suggestions for better organization of the adaptation process. Plays and toys as developmental enhancers with their function and characteristics, as well as facilitators of adaptation in early preschool age. The second part, a practical study was carried out and analysed, as a facilitator of adaptation in the process of adaptation. In order to carry out practical research, research methods such as questionnaires and pedagogical observation were used. The study was implemented at the beginning of the adaptation and repeated six months later. In the first stage, the parents' questionnaires were analysed as well as their observations. In the second stage, various games were used to facilitate adaptation, situations were analysed, and results were summarized. The practical part proves the hypothesis that play can successfully help a child to overcome the adaptation process by starting a pre-school institution if the play is used purposefully and in accordance with the age of the children. Bachelor thesis consists of 60 pages, including 2 tables, 21 figures, 3 appendices. 63 sources of information were used. Keywords: preschool, adaptation, adaptation, play, early childhood.