• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ornaments un tā pielietojums grafikas dizainā

Thumbnail
View/Open
299-74304-Karklina_Helena_hb15003.pdf (4.933Mb)
Author
Kārkliņa, Helēna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Dzilna, Agris
Date
2020
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarba tēma ir “Ornaments un tā pielietojums grafikas dizainā”. Balstoties uz teorētisko un empīrisko pētījumu, darba mērķis ir izveidot spēles maketu, pārveidojot jau esošu galda spēli “level 8”, to latviskojot un mainot tās dizainu, tajā iekļaujot ornamentus. Teorētiskajā daļā aprakstīts ornaments, tā veidi, galvenie uzbūves principi, raksturojums dažādās kultūrās un Latvijā, ornamentu mākslinieki, ornamenta pielietojums grafikas dizainā. Lai veiksmīgi realizētu darba mērķi, balstoties uz teorētisko pētījumu, empīriskajā daļā pēc sešiem kritērijiem tika salīdzinātas un analizētas divdesmit spēles, kuru dizainā izmantots ornaments, kā rezultātā tika noskaidrots kādas ornamenta iezīmes ir raksturīgas spēļu dizainā. Rezultātā tika sasniegts diplomdarba mērķis – pārveidota jau esoša spēle, latviskota un tās dizainā izmantoti ornamenti.
 
The theme of diploma work is “Ornament and its application in graphic design”. It is based on theoretical and empirical research. The objective is to make model of board game, transformed already existing game “level 8”, by translating it to Latvian and including ornamentation to change its design. In the theoretical basis is writen description of types and structure of ornamant, its characteristics in different cultures and Latvia, ornament artists, and ornaments aplication in graphic design. To successfully carry out works objective, based on theoretical research, in empirical part rated in six criteria there is analysis of twenty games, in witch design ornament is used, as a result, comprehension of ornaments features in game design was reached. At the end the diploma work objective was achieved - existing game was translated in Latvian and ornaments were used in its design.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/49813
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV