Vārdu krājuma paplašināšana logopēda nodarbībās skolēniem ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem
Author
Landrāte, Evija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba tēma – “Vārdu krājuma paplašināšana logopēda nodarbībās skolēniem ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem”. Diplomdarba mērķis ir atklāt un analizēt vārdu krājuma paplašināšanas metodes logopēda nodarbībās skolēniem ar vidēji smagiem vai smagiem garīgās attīstības traucējumiem. Diplomdarba teorētiskajā daļā darba autore atklāj, kāds ir valodas un runas mijiedarbības process, kāda saistība ir valodai un runai ar izziņas procesiem, kādas ir vārdu krājuma attīstības likumsakarības, kāda ir vārdu krājuma paplašināšanas nozīme bērnu runas attīstībā, kā arī aplūko garīgās attīstības traucējumu būtību, raksturo iezīmes, kādas raksturīgas skolēniem ar vidēji smagiem vai smagiem garīgās attīstības traucējumiem un kā šie traucējumi ietekmē skolēnu valodu un runu, kā arī vārdu krājuma paplašināšanās procesu. Diplomdarba praktiskajā daļā darba autore atklāj priekšnosacījumus, kādi būtu jāievēro veicot valodas korekcijas darbu, iepazīstina ar skolēnu individuālajiem raksturojumiem, aplūko vārdu krājuma paplašināšanas procesa būtiskāko metožu realizēšanas gaitu savā praktiskajā darbībā, kā arī atspoguļo pētījumā gūtos rezultātus un veic to analīzi. Atslēgvārdi: vārdu krājums, vidēji smagi vai smagi garīgās attīstības traucējumi, spēles, rotaļas, vingrinājumi, alternatīvās komunikācijas līdzekļi, nedzirdīgo zīmju valodas žesti. The theme of the dissertation is ‘Expanding the vocabulary in logopedic sessions for students with moderate and severe mental retardation.’ The aim of the dissertation is to explore and analyse methods of vocabulary expansion during logopedic theraphy sessions for students with moderate and severe mental retardation.’ In the theoretical part of the dissertation the author examines the process of interaction between language and speech and its correlation with cognitive processes, the regularity of vocabulary development, the importance of vocabulary expansion for students’ speech development and also examines nature of the mental retardation, describes characteristics which are typical for students with moderate and severe mental retardation. In the empirical part of the dissertation author examines preconditions which should be observed while implementing theraphy, introduces with individual profiles of the students, examines the main methods used in practice which enhances vocabulary expansion and also reflects and analyses the results of research. Keywords: vocabulary, moderate or severe mental retardation, games, play, exercises, methods of alternative communication, gestures of the sign language.