Lasītprasmes pilnveide 6 - 7 gadus veciem bērniem ar fonemātiskajiem traucējumiem
Author
Serova, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis ir pārbaudīt, vai iespējams pilnveidot lasītprasmi 6 – 7 gadus veciem bērniem ar fonemātiskajiem traucējumiem, izmantojot sistemātiski sakārtotu lasītprasmes apguves materiālu, kurš veidots pēc analītiski sintezējošās lasītprasmes apguves tehnikas. Pētījumā tika veikta zinātniskās literatūras analīze par 6 – 7 gadus vecu bērnu attīstību veselumā, par lasīšanas darbību un tajā iesaistītajiem kognitīvajiem procesiem, lasītāja motivāciju un apkārtējo vidi. Pētījumā piedalījās 33 bērni, 12 bērnu vecāki, 5 pedagogi un 4 logopēdi. Pētījuma laikā notika 26 koriģējoši attīstošās nodarbības, tajās eksperimentāli tika pārbaudīta sistemātiski sakārtotā didaktiskā materiāla izmantojamība. Pētījuma laikā tika veikta bērnu vecāku elektroniska un pedagogu un logopēdu mutiska aptauja. Pētījuma laikā tika veikta izglītības vides novērošana un tās atbilstības novērtēšana lasītprasmi veicinošas vides kritērijiem. Pēc koriģējoši attīstošajām nodarbībām, trīs bērni uzrādīja vērā ņemamu fonemātiskās uztveres attīstības un lasītprasmes pieaugumu, trīs bērni bija progresējuši pavisam nedaudz un 27 bērniem bija vērojams atšķirīgs progress katrā no testēšanas uzdevumiem. The purpose of research is to evaluate possibility to promote reading skills for children aged 6 – 7 years with phonological disorders, using systematically organized didactic material for reading literacy, what is build by analytically synthetical reading literacy method. In this research there was analysis of scientific literature that characterises development of children aged 6 – 7, analysis of scientific literature that characterises reading process and other processes that are involved in reading, i. e., cognitive processes, motivation and environment. 33 children, 12 parents, 5 teachers and 4 speech therapists participated in research. During research there were held 26 practical intervention classes, digital survey for parents, oral survey for teachers and speech therapists and evaluation of school environment. During practical intervention classes was used systematically ordered didactic material. After intervention classes three children showed significant progress in their phonological awareness and reading skills, three children showed little or no progress, and 27 children showed different progress in different test areas.