Show simple item record

dc.contributor.advisorMencis, Jānis
dc.contributor.authorDovāne, Ieva
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2020-02-08T02:02:39Z
dc.date.available2020-02-08T02:02:39Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.other74087
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/49940
dc.description.abstractDarba autors: Ieva Dovāne. Diplomdarba temats: “Matemātikas izpratnes uzdevumi pamatskolā”. Viens no darba mērķiem ir teorētiski izpētīt cilvēka psiholoģiskos izziņas procesus, kas ietekmē cilvēka domāšanu, mācīšanos un apkārtējās pasaules izpratni. Otrs šī darba mērķis ir sastādīt uzdevumus, kas veicinātu skolēnos matemātikas izpratni, ka arī noskaidrot skolēnu attieksmi pret matemātiku. Darbs sastāv no 3 daļām. Teorētiskajā daļā iepazīstoties ar dažādu psihologu un autoru darbiem ir izpētīti psiholoģiskie izziņas procesi. Kā tie ir savstarpēji saistīti, kā bagātina savstarpēju funkcionēšanu un veido loģisku vienību. Sākotnēju informāciju dod sajūtas un uztvere, tālāk to apstsādā domāšana un iztēle. Apstrādes rezultātā rodas jauna doma vai tēls, kuru patiesums savukārt atkal tiek pārbaudīts ar juteklisko izziņu. Runājot par matemātiku, tā nenozīmē izolētas prasmes un zināšanu fragmentus, tā ir savstarpēji saistītu jēdzienu un secīgu darbību struktūra. Izpratni iegūst, iemācoties likumus (algoritmus) un to lietošanu konkrētos apstākļos. Darba otrajā daļā, ņemot vērā to, ka šī brīža mācību grāmatas nepiedāvā pietiekoši daudz uzdevumus, kas veicinātu matemātikas izpratni, sastādīti uzdevumi pamatskolas posmam. Šo uzdevumu regulāra risināšana mācību procesā, palīdzētu skolēniem labāk izprast matemātiku, lai pēc tam spētu pielietot iegūtās zināšanas savā turpmākajā dzīvē. Kopumā sastādīti 146 uzdevumi algebrā un ģeometrijā, no tiem 70 uzdevumi, kas risināmi no 5. – 7.klasei un 76 uzdevumi, kas risināmi vecumposmā no 7. – 9. klasei. Diplomdarba trešajā daļā veikta skolēnu anketēšana, lai noskaidrotu viņu attieksmi pret matemātiku, tās apguvi skolā un nozīmi turpmākajai dzīvei. Rezultātu analīze ļauj secināt, ka vairums skolēni apzinās matemātikas nozīmību sevis pilnveidošanai, neskatoties uz to, ka pati matemātikas apguve viņiem sagādā grūtības. Anketas beigās bija iekļauti desmit autora sastādīti uzdevumi, lai kostatētu vai skolēni spēj tādus atrisināt. Apkopojot uzdevumu atbilžu rezultātus var secināt, ka šie konkrētie 50 9.klases skolēni risināja uzdevumus nesaskatot likumsakarības.
dc.description.abstractThe author of the diploma paper: Ieva Dovāne. The subject of the diploma paper: “Mathematical awareness tasks at primary school”. One of the aims of the thesis is to theoretically study the human psychological cognitive processes that influence human thinking, learning and understanding of the surrounding world. The second aim of this work is to compose tasks that would enhance students' understanding of mathematics and to clarify their attitude towards mathematics. The work consists of 3 parts. In the theoretical part, by studying the works of various psychologists and authors, psychological cognitive processes have been studied: how they are interconnected, how they enrich each other and form a logical unit. Initial information is provided by feelings and perceptions, and further processed by thinking and imagination. The processing results in a new thought or image which, in turn, is again tested by sensual cognition. In mathematics, it does not mean isolated fragments of skills and knowledge, it is a structure of interrelated concepts and sequential operations. Understanding is gained by learning the rules (algorithms) and using them in specific circumstances. Considering that textbooks at the moment do not offer enough tasks to promote understanding of mathematics, in the second part of the thesis are made tasks for the primary school. Regularly solving these tasks in the learning process would help students to better understand mathematics so that they can apply the acquired knowledge in their future lives. In total, there are 146 exercises in algebra and geometry, of which 70 exercises are for grades 5-7 and 76 exercises are for grades 7-9. The third part of the diploma paper deals with the pupils' questionnaires in order to find out their attitude towards mathematics, its studying and their meaning for their future life. The analysis of the results leads to the conclusion that most students are aware of the importance of mathematics for their own development, despite the fact that mathematics learning is difficult for them. At the end of the questionnaire were ten tasks written by the author to assess whether the students were able to solve them. Summarizing the results of the task answers, it can be concluded that these 50 students of 9th grade solved the tasks without seeing any regularities.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPedagoģija
dc.subjectizziņas procesi
dc.subjectdomāšana
dc.subjectmatemātikas uzdevumi
dc.subjectpamatskola
dc.titleMatemātikas izpratnes uzdevumi pamatskolā
dc.title.alternativeMathematics comprehension tasks in primary school
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record