Ogļskābās gāzes CO2 ietekme uz cilvēka kognitīvajām spējām
Author
Melnis, Artūrs
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vanags, Edmunds
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Ogļskābā gāze (CO2) ir neredzama un nejūtama gāze, ar kuru cilvēki sastopas ikdienā gan iekštelpās, gan ārpus tām. Īpaša uzmanība ogļskābajai gāzei jāpievērš tieši iekštelpās, jo, vairākiem cilvēkiem atrodoties telpā vienlaikus, tās koncentrācija gaisā strauji pieaug. Pastāv aizdomas par CO2 ietekmi uz cilvēka kognitīvajām spējām. Līdzšinējie pētījumi norāda, ka ogļskābajai gāzei ir ietekme uz cilvēka kognitīvajām spējām. Tomēr pētījumu rezultāti ir dažādi. Dažos pētījumos šī ietekme ir negatīva, citos – pozitīva, vēl citos šī ietekme netiek novērota. Šī pētījuma mērķis ir noskaidrot, vai ogļskābā gāze ietekmē cilvēka kognitīvās spējas. Pētījumā piedalījās 34 dalībnieki, LU PPMF 2. psiholoģijas kursa studenti vecumā no 20 līdz 46 gadiem, 28 sievietes un 6 vīrieši. Pētījuma dalībnieki tika pakļauti alveolārās ogļskābās gāzes ietekmei pie diviem dažādiem līmeņiem vidēji 15 minūtes kognitīvo testu izpildes laikā. Pētījumā tika izmantoti modificēti Strūpa un Ciparu atmiņas testi. Kognitīvo testu rezultāti neparādīja statistiski nozīmīgas atšķirības starp datiem, kas iegūti vidējā CO2 līmenī <1000 ppm un vidējā CO2 līmenī 1500 ppm. Carbon dioxide (CO2) is a seemless gas that humans encounter in their everyday life both indoors and outdoors. We need to pay particular attention to CO2 levels indoors, since CO2 concentration in the air might rise quite fast depending on the number of inhabitants. The question is if CO2 has any effect on human cognitive performance. Previous studies show different results. Some researchers were able to discover negative CO2 effects on human cognitive performance, some discovered positive effects, and some were unable to see any effect at all. The aim of this study is to examine the effects of CO2 moderate levels on human cognitive performance. Participants were 34 subjects, UL second year psychology students aged between 20 to 46 years, 28 women and 6 men. To assess cognitive performance, we used modified Stroop and Digital span tests. Participants were exposed to different alveolar CO2 levels for 15 minutes on average during the cognitive tests. Test results show no difference in participant cognitive performance between data gathered in CO2 average levels below 1000 ppm and 1500 ppm.