• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skaņa, runa, balss un mūzika fenomenoloģiskajā perspektīvā

Thumbnail
View/Open
7422-Ineta_Kivle_2008.pdf (2.844Mb)
Author
Kivle, Ineta
Co-author
Latvijas Universitāte. Vēstures un filozofijas fakultāte
Advisor
Kūle, Maija
Date
2008
Metadata
Show full item record
Abstract
Skaņas, sarunas, balss un mūzikas fenomenoloģiskie aspekti tiek analizēti promocijas darba četrās nodaļās: 1) Fenomenoloģijas kā filosofijas un metodes nozīme skaņas, runas, balss un mūzikas skatījumā; 2) Skaņas fenomenoloģiskā skatījuma pamatnostādnes; 3) Fenomenoloģiskā skatījuma tālākizvērsums: skaņa, runa, balss; 4) Mūzikas fenomenoloģiskās interpretācijas. Promocijas darbā tiek skatīts fenomenoloģijas devums dzirdamu fenomenu analīzē no Edmunda Huserla uzskatiem līdz mūsdienu mūzikas fenomenoloģijas atziņām. Fenomenoloģija aplūko, kā skaņa no fizikālas parādības pārtop par jēgpilnu, kā veidojas dzirdamu fenomenu jēga un kā tiek konstituēts skaņai, runai, balsij un mūzikai piemītošais laiks u.c. norises kā, piemēram, klausīšanās un klusuma saprašana. Savijot fenomenoloģijas nostādnes ar hermeneitikas un fundamentālontoloģijas atziņām, runa un balss tiek skatīta kā cilvēka būtībai imanenti piemītošs valodas skaniskums.
 
he phenomenological aspects of sound, speech, voice, and music are analyzed in the four chapters of the promotion paper: 1) The significance of phenomenology as a philosophy and method in viewing sound, speech, voice and music. 2) The basic stances of the phenomenology of sound. 3) Further expansion of the phenomenological view: sound, speech, voice. 4) Phenomenological interpretation of music. The Promotion paper reviews the contribution of phenomenology to the analyses of auditory phenomena from Edmund Husserl`s views to the views of leading contemporary authors in phenomenology of music. Phenomenology looks how the sound turns from a physical phenomenon into a meaningful one, how the meaning of an audible phenomena is formed, and in what way time peculiar to sound, speech, voice, and music is constituted, as well as other processes, for instance, listening and understanding silence. Speech and Voice are looked as language sonority immanent to human being and interweaves the phenomenological position with the findings of hermeneutics and fundamental ontology.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/5008
Collections
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD [1377]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV