Dimensions of Mystical Anthropology of the XX Century: Hesychasm and Tibetan Buddhism Compared
Author
Taivāne, Elizabete
Co-author
Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāte
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījums ir veltīts komparatīvajai reliģiski-filozofisko ideju problemātikai un
mēģinājumam saskatīt saikni starp idejām un to arhetipiski empīrisko zemtekstu. Lai
salīdzinātu Tibetas budisma un hesihasma antropoloģiskās idejas un to soterioloģiski
empīriskās konsekvences, ir izmantota M. Eliades fenomenoloģiskā metode. Izņemot
arhetipiskā kopsaucēja meklējumus, darbā ir analizētas divu tradīciju atšķirības ar A.
Pjerisa izstrādātās reliģiju klasifikācijas palīdzību. Saskaņā ar to budismu varētu
kvalificēt kā gnostisko, bet kristietību – kā agapeisko reliģiski-filozofisko ideju kopu.
Darbs sastāv no četrām daļām. Pirmajā ir iztirzāts reliģijas būtības jautājums, meklēta
atbilstoša pieeja un metodoloģija un ir apskatīti avoti. Otrajā daļā ir veikta divu
tradīciju svarīgāko antropoloģisko jēdzienu komparatīvā analīze, trešajā ir vilktas
paralēles starp apziņas intraversijas pakāpēm tantriskajā budismā un hesihasmā, bet
ceturtajā ir salīdzinātas antropoloģisko un soterioloģisko ideju somātiskās
konsekvences abās tradīcijās. Parādot kopējās arhetipiskās ideju bāzes klātbūtni
hesihasmā un tantriskajā budismā, promocijas darbs rada pamatu un izejas punktu
citiem pētījumiem, kas būtu veltīti Rietumu tradicionālās reliģiskās apziņas
transformācijai un meta-terminoloģijas izstrādāšanai. The research is dedicated to the comparative analysis of the philosophically religious
ideas and to the attempt to discover the link between the ideas and their empirically
archetypal background. In order to compare the anthropological ideas in Hesychasm
and Tibetan Buddhism and their soteriologically empirical consequences, the
phenomenological method of Mircea Eliade has been employed. Along with the
analysis of the common archetypal base, the clue to differences is looked for. Here the
classification of religions elaborated by Aloysius Pieris has been used. In accordance
with that Buddhism has been qualified as belonging to the gnostic philosophically
religious ideological complex whereas Christianity represents the agapeic one. The
thesis consists of four parts. The first one is dedicated to the definition of religion, to
the search for the appropriate approach and methodology and to the survey of sources.
The comparative analysis of the basic anthropological notions of Hesychasm and
tantric Buddhism is discussed in the second part of the present research. In the third
part the parallels between the stages of the introversion of consciousness in the
mentioned traditions are looked for whereas the forth part is devoted to the somatic
consequences of the soteriological and anthropological ideas. In the present thesis the
universal experientially archetypal basis of both religious traditions has been
discovered becoming a starting point for researches devoted to the transformation of
the Western traditional religious consciousness and to the problems of metaterminology.