Show simple item record

dc.contributor.authorTaivāne, Elizabeteen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-01-12T06:50:32Z
dc.date.available2015-01-12T06:50:32Z
dc.date.issued2009en_US
dc.identifier.other8504en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/5022
dc.description.abstractPētījums ir veltīts komparatīvajai reliģiski-filozofisko ideju problemātikai un mēģinājumam saskatīt saikni starp idejām un to arhetipiski empīrisko zemtekstu. Lai salīdzinātu Tibetas budisma un hesihasma antropoloģiskās idejas un to soterioloģiski empīriskās konsekvences, ir izmantota M. Eliades fenomenoloģiskā metode. Izņemot arhetipiskā kopsaucēja meklējumus, darbā ir analizētas divu tradīciju atšķirības ar A. Pjerisa izstrādātās reliģiju klasifikācijas palīdzību. Saskaņā ar to budismu varētu kvalificēt kā gnostisko, bet kristietību – kā agapeisko reliģiski-filozofisko ideju kopu. Darbs sastāv no četrām daļām. Pirmajā ir iztirzāts reliģijas būtības jautājums, meklēta atbilstoša pieeja un metodoloģija un ir apskatīti avoti. Otrajā daļā ir veikta divu tradīciju svarīgāko antropoloģisko jēdzienu komparatīvā analīze, trešajā ir vilktas paralēles starp apziņas intraversijas pakāpēm tantriskajā budismā un hesihasmā, bet ceturtajā ir salīdzinātas antropoloģisko un soterioloģisko ideju somātiskās konsekvences abās tradīcijās. Parādot kopējās arhetipiskās ideju bāzes klātbūtni hesihasmā un tantriskajā budismā, promocijas darbs rada pamatu un izejas punktu citiem pētījumiem, kas būtu veltīti Rietumu tradicionālās reliģiskās apziņas transformācijai un meta-terminoloģijas izstrādāšanai.en_US
dc.description.abstractThe research is dedicated to the comparative analysis of the philosophically religious ideas and to the attempt to discover the link between the ideas and their empirically archetypal background. In order to compare the anthropological ideas in Hesychasm and Tibetan Buddhism and their soteriologically empirical consequences, the phenomenological method of Mircea Eliade has been employed. Along with the analysis of the common archetypal base, the clue to differences is looked for. Here the classification of religions elaborated by Aloysius Pieris has been used. In accordance with that Buddhism has been qualified as belonging to the gnostic philosophically religious ideological complex whereas Christianity represents the agapeic one. The thesis consists of four parts. The first one is dedicated to the definition of religion, to the search for the appropriate approach and methodology and to the survey of sources. The comparative analysis of the basic anthropological notions of Hesychasm and tantric Buddhism is discussed in the second part of the present research. In the third part the parallels between the stages of the introversion of consciousness in the mentioned traditions are looked for whereas the forth part is devoted to the somatic consequences of the soteriological and anthropological ideas. In the present thesis the universal experientially archetypal basis of both religious traditions has been discovered becoming a starting point for researches devoted to the transformation of the Western traditional religious consciousness and to the problems of metaterminology.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTeoloģija un reliģiju zinātneen_US
dc.subjectBaznīcas un reliģiju vēstureen_US
dc.subjectTheology
dc.subjectChurch and Religious History
dc.titleDimensions of Mystical Anthropology of the XX Century: Hesychasm and Tibetan Buddhism Compareden_US
dc.title.alternativeXX gs.mistiskās antropoloģijas dimensijas: Hesihasma un Tibetas budisma salīdzinājumsen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record