3.-4. gadīgu bērnu sociālo prasmju attīstīšana pedagoģiskajā procesā pirmsskolā
Author
Seļivanova, Kristina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba nosaukums: 3 – 4 gadīgu bērnu sociālo prasmju attīstīšana pedagoģiskajā procesā pirmsskolā. Pētījuma mērķis: izpētīt 3 – 4 gadīgu bērnu sociālo prasmju attīstīšanas iespējas pirmsskolā. Pētījuma teorētiskās daļas informācija par pētāmo problēmu balstās uz slavenu pedagogu, psihologu un citu zinātnieku teorijām un atziņām par vecumposmu īpatnībām, sociālajām prasmēm un rotaļas nozīmi pirmsskolas vecumā. Tika izvērtētas vecumposma vajadzības mijsakarībā ar bērnu vajadzībām pēc sadarbības, un sociālo prasmju veiksmīgākās attīstīšanas iespējām, kas saistās ar rotaļām. Kvalifikācijas darbā tika analizēti tādu autoru darbi, kā: Ž.Piažē, M.Montesori, A. Maslovs, Ļ.Vigotskis, D.Eļkoņins, I. Stangaine, D.Dzintere, R.Andersone, un citi. Kvalifikācijas darba empīriskajā daļā tika veikta bērnu novērošana, atlasītas un izvēlētas rotaļas, kas, pēc darba autores domām, vislabāk atbilst pētāmās grupas vajadzībām un vislabāk sekmēs sociālo prasmju attīstību. Empīriskajā daļā tika izvēlētas šādas pētījuma metodes: novērošana, anketēšana un pedagoģiskā procesa izmēģinājuma darbība. Diemžēl, 12.03.2020 valstī tika pieņemts Ministru kabineta rīkojums Nr. 103 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu”, tāpēc praktisko darbu ar bērniem - rotaļu vadīšana nebija iespējams veikt. Saturā tika aprakstīts arī praktiskais darbs ar bērniem, sākotnējās novērošanas rezultātu apstrāde un analīze, vecāku anketēšanas rezultāti. Empīriskajā pētījumā tika izpētīti 10 PII audzēkņi. No tiem - 6 meitenes un 4 zēni. Vidējais bērnu vecums - 4 gadi. Darba apjoms: 40. lpp., 1 tabula, 3 attēli, 29 literatūras un citi avoti, no tiem 16 latviešu valodā un svešvalodā - 13 .Atslēgvārdi: sociālās prasmes, sadarbība, rotaļa, pedagoģiskais process. Title of the qualification paper: Development of social skills of 3-4 year old children during pedagogical process in preschool. The objective of the research: to study the possibilities to develop social skills of 3-4 year old children in preschool. The information of the theoretical part of the research is based on theories and knowledge of famous educators, psychologists and other scientists about the peculiarities of age groups and social skills, as well as the importance of play in preschool age. The needs of the age group were assessed in relation to children's need for cooperation and the possibilities for the most successful development of social skills related to play. The works of such authors as Jean Piaget, Maria Montessori, Abraham Maslow, Lev Vygotsky, Daniel Elkonin, Inga Stangaine, Daina Dzintere, Rudite Andersone, etc. were analysed in the qualification paper. In the empirical part of the qualification paper, children were observed, games were chosen by the author in order to meet the needs of the research group and to promote the development of social skills in the best possible way. The following research methods were chosen in the empirical part: observation, questionnaire and a pilot testing of the pedagogical process. Unfortunately, based on the Cabinet of Ministers order number 103 “On the declaration of a state of emergency” announced on March 12, 2020, it was not possible to carry out practical work, i.e. to play games with children. However, the content of the paper contains a description of practical work with children, the processing and analysis of the results of the initial observation, and the analysis of parent survey data. 10 learners of a pre-school educational institution were studied during the research: six girls and four boys. The average age of children - 4 years. Volume of the paper: 40 pp, 1 table, 3 pictures, 29 literature and other sources, 16 of them are in Latvian language and 13 are in a foreign language. Keywords: social skills, cooperation, play, pedagogical process.