Didaktiskā spēle – fonemātiskās uztveres pilnveidošanas līdzeklis 5 – 6 gadus veciem bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem
Author
Freiberga, Eva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autors. Eva Freiberga Darba vadītājs. Mg. paed. Ilze Vilka Darba nosaukums. Didaktiskā spēle – fonemātiskās uztveres pilnveidošanas līdzeklis 5 – 6 gadus veciem bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem Pētījuma mērķis. Teorētiski izpētīt un praktiskā darbībā pārbaudīt didaktiskās spēles izmantošanas iespējas fonemātiskās uztveres attīstības sekmēšanā bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem Darbā izvirzītā hipotēze. Fonemātiskā uztvere tiks sekmīgāk pilnveidota, ja: •Tiek izzināti bērnu skaņu izrunas un fonētiskās uztveres īpatnības; •Izmantos didaktiskās spēles korekcijas darbā, ievērojot bērna vajadzības runā. Darbs sastāv no divām daļām – teorētiskā daļa un empīriskā daļa. Teorētiskā daļa – analizēta literatūra par 5 – 6 gadīga bērna vecuma bērnu attīstību veselumā un bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem; runas traucējumu veidiem un to daudzveidīgajām izpausmēm; didaktiskās spēles izmantošanas iespējām fonemātiskās uztveres mazināšanai. Empīriskā daļa – veic pētījumu par didaktiskās spēles kā korekcijas līdzeklis fonemātiskās uzteres mazināšanai. Empīriskā daļa sastāv no koriģējoši attīstošās darbības, izmantojot didaktiskās spēles mēģinājumiem mazinot bērna fonemātisko uztveri. Pētījuma sākumā veica fonemātiskās uzteves pārbaudi, pētījuma beigās veica atkārtotu fonemātiskās uzteves pārbaudi, lai apkopotu iegūtos rezultātus. Darba autore veicot bērna runas attīstības dinamikas analīzi, var secināt, ka darbā izvirzītā hipotēze ir daļēji apstiprinājušies. Izmantojot didaktiskās spēles dažiem bērniem progress ir novērots, bet dažiem bērniem progress nav novērots. Darba saturs. 73 lpp., 6 attēli, 3 tabulas, 4 pielikumi un 48 literatūras avoti Atslēgas vārdi. Fonētiski fonemātiskie traucējumi, fonemātiskā uztevere, didaktiskās spēles, 5 – 6 gadus veci bērni, pirmsskolas vecuma bērni. Author of the Thesis. Eva Freiberga Adviser. Mg. Ilze Vilka Title. Didactic game – development of phonetic perception in children 5 – 6 years of age with phonetic disorders. Aim. Theoretically explore and test in practical practice the possibilities of using didactic games to promote the development of phonetic perceptions in children with phonetic phonetic disabilities The hypothesis at work: The digital perception will be improved more successfully if: • the specific features of phonetic phonetic and phonetic perceptions of children; • use didactic game adjustments at work, taking into account the needs of the child in speech. The work consists of two parts – the theoretical part and the empirical part. Theoretical part: analysis of literature on the development of children aged 5 – 6 years in the whole and for children with phonetic phonotic disabilities; types of speech disorder and their varied forms; options for using didactic games to reduce phonetic perceptions. Empirical - conducts a study on didactic games as a means of correction for the reduction of phonotic behaviour. The empirical part consists of remedial development, using didactic games to try to undermine the child's phonotic perceptions. At the beginning of the study, a screening of the phonographic design was carried out, at the end of the study, performing a repeated screening of the phonetic design to collect the results obtained. In her analysis of the dynamics of the development of the child's speech, the author can conclude that the hypothesis at work has been partially confirmed. Progress has been observed with didactic games for some children, but progress has not been observed for some children. Content. 73 pages, 6 pictures, 3 tables, 4 annexes and 48 sources of literature Keywords. Phonetic phonetic disorder, phonetic uppers, didactic games, children 5-6 years old, pre-school children.