Widgit simbolu izmantošana priekšējo mēleņu R un L izrunas traucējumu novēršanai 5 – 7 gadīgiem bērniem
Author
Grīnberga, Eva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba tēma: Widgit simbolu izmantošana priekšējo mēleņu [R] un [L] izrunas traucējumu novēršanai 5 – 7 gadīgiem bērniem. Darba autore: Eva Grīnberga. Darba zinātniskā vadītāja: Mg. paed. Ilze Vilka. Darba apjoms: 78 lappuses, 11 tabulas, 10 attēli, ievads, 3 nodaļas ar apakšnodaļām, izmantotās literatūras saraksts ar 64 vienībām, secinājumi, priekšlikumi, 13 pielikumi. Pētījuma mērķis: teorētiski izzināt un praktiski pārbaudīt Widgit simbolu izmantošanas efektivitāti koriģējoši attīstošā darbībā priekšējo mēleņu [L] un [R] izrunas traucējumu novēršanā 5 – 7 gadus veciem bērniem. Pētījuma uzdevumi: 1.Analizēt pedagoģiskās, psiholoģiskās teorētiskās atziņas par 5 – 7 gadīgu bērnu runas un valodas attīstības likumsakarībām; 2.Raksturot skaņu izrunas traucējumus un to korekcijas iespējas; 3.Noteikt kritērijus bērnu ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem izpētei un veikt sākotnējo runas attīstības izpēti; 4.Veikt pētījumu par Widgit simbolu izmantošanas iespējām priekšējo mēleņu [R] un [L] izrunas traucējumu novēršanai 5 – 7 gadīgiem bērniem; 5.Atkārtoti veikt bērnu runas attīstības izpēti, apkopot, analizēt un skaidrot iegūtos datus; 6.Izstrādāt secinājumus un priekšlikumus. Pētījuma metodes: Teorētiskā – pedagoģiskās un psiholoģiskās literatūras analīze, Empīriskās – pedagoģiskā novērošana, bērnu runas logopēdiskā izpēte, pedagoģiskā izmēģinājuma darbība, pētījuma procesa un iegūto rezultātu analīze. Pētījuma rezultātā tika secināts, ka Widgit simbolu izmantošana uzskates materiālu gatavošanā veicina priekšējo mēleņu [R] un [L] izrunas traucējumu mazināšanai. Atslēgas vārdi – skaņu izrunas traucējumi, fonemātiskā uztvere, Widgit simboli, 5 -7 gadīgi bērni. Diploma Thesis: Use of Widgit symbols to prevent the sounds of anterior tongue R and L pronunciation disorders 5 - 7 year old children. Diploma author: Eva Grīnberga Mentor of Diploma: Mg. paed. Ilze Vilka. Diploma overview: 78 pages, 11 tables, 10 pictures, introduction part, 3 chapters with subsections, list of used literature with 64 units, conclusions, proposals, 13 attachments. The aim of research: To theoretically find out and practically test the effectiveness of use of Widgit symbols in corrective developmental activity in the prevention of sounds L and R disorders for children aged 5 - 7 years. Research tasks: 1.To analyze pedagogical, psychological theoretical findings about the regularities of speech and language development of 5 - 7 year old children; 2.To describe sound pronunciation disorders and their correction possibilities; 3.To determinate the criteria for the study of children with phonetic and phonemic disorders and to perform the initial study of speech development; 4.To do the research on the possibilities of Widgit symbols usage for the prevention of anterior tongue sounds R and L pronunciation disorders 5-7 year old children; 5.Repeat research of children`s speech development, compile, analyze and explain the obtained data; 6.Develop conclusions and proposals. Research methodology: Theoretical – analysis of pedagogical and psychological literature. Empirical – pedagogical observation, speech therapy research of children`s speech, activity of pedagogical experiment, analysis of research process and obtained results. The study concluded that the use of Widgit symbols in the preparation of visual aids contributes to the reduction of anterior tongue sounds of R and L. Keywords – sound pronunciation disorders, phonemic perception, Widgit symbols and children aged 5-7.