Fonētiskās ritmikas izmantošana fonemātiskās uztveres veidošanā 6 – 7 gadus veciem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību
Autor
Aplociņa, Eva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Datum
2020Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Diplomdarba nosaukums: “Fonētiskās ritmikas izmantošana fonemātiskās uztveres veidošanā 6 – 7 gadus veciem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību ”. Darba autore: Eva Aplociņa. Darba zinātniskais vadītājs: Dr. paed., prof. Sarmīte Tūbele. Pētījuma mērķis: Teorētiski pamatot un praktiski pārbaudīt fonemātiskās uztveres sekmēšanas iespējas fonētiskās ritmikas vingrinājumu kompleksos pirmsskolas vecuma bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību 1. un 2. runas attīstības līmeni. Pētījuma hipotēze: 6 – 7 gadīgo bērnu ar valodas sistēmas nepietiekamas attīstības 1. un 2. runas attīstības līmeni fonemātiskās uztveres veidošanā koriģējoši attīstošā darbība ir veiksmīga, ja tiek izmantots fonētiskās ritmikas vingrinājumu kompleksi un tiek ņemtas vērā bērna vecuma īpatnības. Diplomdarba teorētiskā daļā autore analizē un apraksta bērnu ar tipisku attīstību un bērnu ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību raksturojumu veselumā, valodas sistēmas nepietiekamas attīstības cēloņus un klasifikāciju, fonemātiskās uztveres veidošanas iespējas koriģējoši attīstošajā darbībā. Pētījuma praktiskajā daļā darba autore apraksta savu pētnieciski praktisko darbību pirmsskolas izglītības iestādē – attīstības centrā, izmantojot fonētiskās ritmikas vingrinājumu kompleksus. Pētījumā iegūtā informācija – fonemātiskās uztveres veidojošo kritēriju dinamika, tika apstrādāta, analizēta, grafiski attēlota, izvirzīti ieteikumi un veikti secinājumi. Atslēgas vārdi: valodas sistēmas nepietiekamas attīstības 1. un 2. runas attīstības līmenis, pirmsskola, attīstoši koriģējošā darbība, fonētiskās ritmikas vingrinājumi, fonemātiskā uztvere. Title of diploma: “Use of phonetic rhytmics in formation phonetic perceptions for children 6 – 7 years of age with insufficient development of the language system”. Author: Eva Aplocina. Scientific manager: Dr. paed., prof. Sarmite Tubele . The aim of the study: theoretically justify and practically test the possibilities for boosting phonetic perceptions in a complex of exercises for pre – primary school age children with insufficient development of language systems at 1st and 2nd levels of development. Study hypothesis: in the development of speech of 6 – 7 year olds with low 1st and 2nd levels of development of language systems, remedial development in phonetic perceptions is successful when using the phonetic rhytmics exercises framework and taking into account the special characteristics of child’s age. The theoretical part of the diploma work the author analyses and describes a child with a typical development and a child with insufficient development of the language system in the whole, the causes and classification of the insufficient development of the language system, the possibilities for developing phonetic perceptions in remedial development. In the practical part of the study, the author describes her research practice in a pre – primary education institution, a development centre using a set of exercises in phonetic rhytmics. The information obtained in the study – the dynamics of the sriteria for forming the digital perception were processed, analysed, illustrated graphically, proposed and conclusions drawn. Key words: Level 1 and 2 of the insufficient development of the language system, pre – school, developing remedial action, phonetic rhytmics exercises, phonetic perceptions.