Показать сокращенную информацию

dc.contributor.advisorDimdiņš, Ģirts
dc.contributor.authorJansone, Marija
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2020-06-30T01:05:19Z
dc.date.available2020-06-30T01:05:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.other75531
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/50494
dc.description.abstractMūsdienās, kad aizvien plašāk tiek lietoti sociālie tīkli un mediji, aktualizējas jautājums arī par sociālā pierādījuma ietekmi uz šo tīklu lietotāju pieredzi. Pētījuma mērķis ir izpētīt, kā informācija par sociālo pierādījumu – lietotāju skaits un to iesaistes rādītāji – darbojas sociālo tīklu vidē. Lai gūtu pilnīgāku priekšstatu par šo tēmu, tika pētīti un analizēti šīs jomas pētnieku darbi, īpašu uzmanību pievēršot psihologu Čaldīni (Cialdini), Gasa (Gass) un Seitera (Seiter) sociālā pierādījuma un pārliecināšanas teorijām, Atrilas (Attrill) konceptam par manipulēšanu ar pašprezentāciju sociālo tīklu vidē, Beluči (Belluci) un Parkas (Park) pētījumam par godīguma un uzticēšanās nozīmi sociālo tīklu lietotāju pieredzē un citiem pētījumiem. Pētījumā tika izvirzīts jautājums: Vai sociālo tīklu lietotāju labvēlīguma, kompetences, godīguma un riska rādītājus ietekmē izveidotā eksperimentālā profila sekotāju daudzums (mazs/liels) un auditorijas iesaiste (zema/augsta)? Lai iegūtu atbildes uz šo jautājumu, tika izveidota pētījuma anketa un virtuālajā vidē aptaujāti 283 respondenti vecumā no 18 līdz 65 gadiem. Anketu veidoja demogrāfiskā daļa un 16 apgalvojumi, kuri bija jānovērtē 5 punktu Likerta skalā, kā arī 4 stimulmateriāli, lai izpētītu sociālā tīkla Instagram digitālā satura autoru profilu. Tika atklāts, ka respondentu grupa, kurā stimulmateriālam bija augsts auditorijas iesaistes līmenis, novērtēja eksperimentālo profilu kā vairāk godīgu nekā grupa, kurā stimulmateriālam bija zems auditorijas iesaistes līmenis. Kopumā tika novērotas nozīmīgas grupu uztveres atšķirības starp eksperimentālā profila sekotāja daudzumu un auditorijas iesaisti – un labvēlīgumu un kompetenci, kā arī atšķirības starp stimulmateriāla sekotāju daudzumu un kompetenci, godīgumu un risku. Tika secināts, ka pozitīvs iespaids par sociālo tīklu profila autoru ir vairāk atkarīgs no profila sekotāju iesaistes līmeņa un mazāk atkarīgs no sekotāju skaita, un tas apstiprina Čaldīni, Gasa, Seitera, Fiskes un citu pētnieku darbos paustos konceptus. Šis pētījums ir mēģinājums sniegt kaut nelielu pienesumu vēl maz pētītajā mediju psiholoģijas jomā un tas varētu palīdzēt turpmākajos šīs jomas pētījumos.
dc.description.abstractNowadays due to more and more extensive use of social networks and media the matter of impact of social proof in the experience of its users becomes more relevant, too. The aim of this work is to investigate how information on social proof – the number of users and their engagement rates – is functioning in a social network environment. In order to gain a more complete view on this theme, researches of experts in this sphere were studied and analyzed, especially works of such psychologists as Cialdini, Gass and Seiter, and their theories of social proof and persuasion, as well as psychologist’s Attrill’s concept of manipulation with self-presentation in internet, researches of Belluci and Park on trust, trustworthiness and honesty and its importance in users experience of social network, and others. Within the framework of this bachelor paper the following question was raised: How indicators of benevolence, competence, honesty and risk are influenced by number followers of experimental social profile and their engagement rate? To answer this question, a study was designed, which included 283 respondents aged 18 to 65 years. These respondents were asked to complete a questionnaire with demographical part and 16 questions,and stimulant material to be evaluated by Likert’s scale (1-5) an experimental profile of social platform Instagram user – an author of digital content. Obtained results showed that a group of respondents with a high engagement rate of stimulus material evaluated the experimental profile as more honest as than a group of respondents with a low engagement rate. In general, there were observed differencies between groups’ perception of an amount of followers of the experimental profile and their engagement rate, as well as differencies among the number of the followers of a stimulus material and competence, honesty and risk. Conclusion was made that a positive impression of the social network profile’s author is more dependent on the engagement rate of its followers and less dependent on the number of it’s followers, and it confirms the concepts of Cialdini, Gass, Seiter, Fiske and other researchers. This research is an attempt to make a small contribution in the sphere of media psychology which has not been widely investigated until now, and maybe it could help for future researches in this sphere.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsiholoģija
dc.subjectsociālais pierādījums
dc.subjectsociālā tīkla profils
dc.subjectuzticēšanās
dc.subjectkompetence
dc.subjectgodīgums
dc.titleSociālā pierādījuma ietekme uz sociālo tīklu profila novērtējumu tā lietotāju pieredzē
dc.title.alternativeImpact of Social Proof on Evaluation of a Social Network Profile in the Experience of it’s Users
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию