Vizuāli telpiskās uztveres pilnveidošana bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību 5 - 6 gadu vecumā
Author
Auza, Sintija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Šūmane, Ilze
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba “Vizuāli telpiskās uztveres pilnveidošana bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību 5 - 6 gadu vecumā” mērķis ir izstrādāt un empīriski pārbaudīt koriģējoši attīstošās darbības programmu darbā ar 5 – 6 gadīgiem bērniem ar VSNA, pilnveidojot viņu vizuāli telpisko uztveri. Pētījuma gaita un tā rezultāti izklāstīti 3 nodaļās un 12 apakšnodaļās. Pirmajā nodaļā tiek raksturota valodas sistēmas nepietiekama attīstības būtība 5 – 6 gadu vecumā, analizēti iespējamie rašanās iemesli un pazīmes, apkopoti nosacījumi koriģējoši attīstošās darbības veikšanai.. Otrajā nodaļā veikta pedagoģijas un psiholoģijas teoriju analīze par vizuāli telpiskās uztveres pilnveidošanas nosacījumiem bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību 5 - 6 gadu vecumā, raksturojot vizuāli telpiskās uztveres būtību, vizuāli telpiskās uztveres un valodas attīstības saistību, apkopoti koriģējoši attīstošā darbības virzieni vizuāli telpiskās uztveres pilnveidošanai un raksturota 5 – 6 gadu vecu bērnu runas un valodas attīstība. Balstoties uz teoriju analīzi, izstrādāti un teorētiski pamatoti kritēriji un to rādītāji vizuāli telpiskās uztveres attīstības līmeņa novērtēšanai. Trešajā nodaļā analizēta empīriskā pētījuma norise, kas veikts, lai izstrādātu un empīriski pārbaudītu koriģējoši attīstošās darbības programmu darbā ar 5 – 6 gadīgiem bērniem ar VSNA, pilnveidojot viņu vizuāli telpisko uztveri. Pētījumā iegūtie rezultāti apstiprina, ka vizuāli telpiskās uztveres pilnveidošana bērniem ar VSNA 5 – 6 gadu vecumā ir sekmīga, ja skolotājs logopēds īsteno koriģējoši attīstošās darbības programmu vizuāli telpiskās uztveres pilnveides sekmēšanai, vadoties pēc bērna vecumposma un valodas sistēmas nepietiekamas attīstības līmeņa; skolotājs logopēds veicina bērna aktīvu darbību un saziņu reālajās un modelētajās situācijās. Darba pamatteksts izklāstīts 57 lapaspusēs, tekstu ilustrē 15 attēli, 4 tabulas un 6 pielikumi. Literatūrās sarakstā iekļauti 52 literatūras avotu nosaukumi. Aim of research “An improvement of the visual spatial perception for children with insufficient development of language system in the age of 5-6 years” is to develop and empirically test the corrective development action program activities for 5-6 years old children with insufficient development of language system. The first chapter describes the essence of insufficient development of the language system at the age of 5 - 6 years, analyzes the possible causes and signs, summarizes the conditions for corrective developmental activities. In the second chapter the analysis of pedagogical and psychological theories on the conditions of visual spatial perception improvement for children with insufficient development of the language system at the age of 5 - 6 years, characterizing the essence of visual spatial perception, visual spatial perception and language development. the development of speech and language of 5-6-year-old children is described. Based on the analysis of theories, criteria, and their indicators for the assessment of the level of development of visual spatial perception have been developed and theoretically substantiated. The third chapter analyzes the course of empirical research conducted to develop and empirically test the corrective developmental action program in work with 5-6-year-old children with insufficient development of language system, improving their visual spatial perception. The results obtained in the study confirm that the improvement of visual spatial perception for children with insufficient development of language system at age 5-6 is successful, if the teacher-speech therapist implements a corrective developmental action program to promote visual spatial perception, based on the child's age and level of language system underdevelopment; the teacher-speech therapist promotes the child's active activity and communication in real and modeled situations. The main text of research has been unfolded in 57 pages, it is complemented by 15 images, 4 tables and 6 annexes. The bibliography includes 52 titles of publications and literature sources.