Burtveidols teksta kompozīcijās
Author
Krūmiņš, Kristaps
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Markss, Ardis
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Burtveidols vienmēr ir bijis nozīmīgs elements jebkurā sfērā, it īpaši grāmatās, dizainā, saturiskajos darbos. Plakātos, kuros izmanto tikai burtveidolus, tas ir sarežģīts uzdevums, lai kopēja kompozīcija teicami izskatītos un būtu oriģinalitāte. Diplomdarba galvenais pētījuma priekšmets ir digitālā laikmeta burtveidolu kompozīciju plakāti. Teorētiskās un empīriskās daļas galvenais uzdevums ir apkopot un analizēt burtveidolu uzbūvi, to stilus, kā arī izpētīt digitālo burtveidolu sākumu. Empīriskajā daļā analizēt apkopotos burtveidolu plakātu paraugus. Tika secināts, ka burtveidols savās teksta kompozīcijās nav zaudējis savu būtību un funkciju, tikai paātrinājis to, kā arī lielāka “brīvība” tiek dota eksperimentēšanai un minimālismam. Kā arī tika secināts, ka plakātos lielākajā daļā izmanto regulārus, treknraksta burtus, bez serifu. Ka ar burtveidolu var izveidot grandiozus mākslas darbus, un tam nav robežu izdomai. Tas ir lielisks veids, kā tikai ar tekstu radīt gaumīgu un orģinālu darbu. Radošajā daļā tika izveidots plakātgrāmatas dizains ar futlāri. Šajos melnbaltajos plakātos tekstu veido aforismi, ko teikuši pasaulslaveni mākslinieki par mākslu. Šie mākslinieki tika sadalīti trīs grupās – gleznotāji, dzejnieki, filozofi. Atslēgas vārdi: burtveidols, teksta kompozīcijas, teksta plakāti, aforismi. Typeface has always been an important element in any sphere, especially in books, design, content works. In posters that use only typefaces it is a difficult task for a common composition to look good and be orthodox. The main object of the research paper is the posters of typeface compositions of the digital era. The main task of theoretical and empirical parts is to summarize and analyse the anatomy of typefaces, their styles, and to research history of digital typefaces. Excerpt example analysis of posters is examined in the empirical part of the research paper. It was concluded that the typeface has not lost the text composition in its substance and function, however, has only accelerated it, and that greater “freedom” is given to experimentation and minimalism. It was also concluded that the posters used regular, bold letters in most cases, without serif. Typeface creates grandiose artworks, and it does not have boundaries for imaginative purposes – it’s a remarkable wat of creating tasteful and orthodox work with text alone. In the creative part of the research paper, a poster book with a case was design. The black-and-white posters comprise world-famous artists’ texts, which are about art. These artists are divided into three groups – painters, poets and philosophers. Key words: typeface, text compositions, text posters, aphorisms.