Jaunākā skolas vecuma bērnu emocionālo inteliģenci sekmējoša skolas kultūra
Author
Hodorkins, Ruslans
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Briška, Ilze
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autors, piedzīvojot dažādus vadības un mācīšanas stilus, ir novērojis, ka tie tiešā veidā ietekmē to, kā jūtas skolēns, viņa produktivitātes līmeni un motivāciju. Viena mācību stunda var būt prieka pilna un iedvesmojoša, bet cita – nomācoša un biedējoša. Tāpēc bija svarīgi noteikt, kādi mācīšanās stila aspekti ietekmē skolēnus pozitīvi, kuri – negatīvi. Kamēr tika meklēta informācija, darba autors nonāca līdz secinājumam, ka mācīšanas stils paslēpjas zem tēmas – skolas kultūra, kurai piemīt lielākā ietekme uz skolēna personības attīstība un šī attīstība paiet apakšā zem skolēnu emocionālās inteliģences. Vēlāk tika noteikts, ka skolas kultūru ietekmē katra skolotāja kultūras līmenis, kas, savukār, ietekmē skolēnus. Skolēnu emocionālā inteliģence nosaka, kā skolēns jūtas, kā viņš uzvedas un rīkojas konkrētā situācijā ne tikai skolā, bet visā skolēna atlikušajā dzīvē. Tieši tāpēc bija svarīgi veikt tālāku pētījumu, lai noteiktu, kā šie divi koncepti – skolas kultūra un emocionālā inteliģence – itekmē viens otru. Kā pētījuma metode tika izmantota aptaujas metode, lai noteikti konrkētas klases emocionalās inteliģences līmeni, jo tā īsā laikā ļauj aptaujāt lielu skaitu skolēnu. Savukārt, lai noteiktu skolotāju kultūras līmeni, tika veikti novērojumi un aptauja. Kopā tika pētītas četras sākumskolas klases konkrētā Rīgas skolā, kas ļāva noteikt katras klases kultūras līmeni un skolēnu emocionalās inteliģences līmeni. Kad iegūtie rezultāti tika salīdzināti, varēja skaidri saskatīt, ka zems klases kultūras līmenis rada zemu skolēnu emocionālās inteliģences līmeni, bet augsta klases kultūra nosaka augstu skolēnu emocionālās inteliģences līmeni. Beigās šo darbu var izmantot skolotāji, lai to salīdzinātu ar savu mācīšanas stilu un uzlabotu kādu no skolas kultūras aspektiem tā, lai tiktu veidota pozitīva vide skolēnu emocionālās inteliģences attīstībai. The author of the Paper has experienced that different types of management styles and teaching styles influence the way students feel, their productivity and motivation. One class can be joyful and inspiring, yet another – depressing and dreadful. Hence why it was necessary to determine what criteria of teaching style can influence students positively and negatively. While researching, the author found out that teaching style is part of school’s culture that has the most influence on student’s character growth and emotional intelligence of students was taken as personality growth that is influenced by this culture. Further it was established that school’s culture is influenced by each teacher’s personal cultural level that has straight influence on student’s emotional intelligence. This emotional intelligence later regulates how a student feels, behaves, and acts in certain situations not only in school, but for the rest of his life. Thus why it was necessary to make further research on how exactly these two concepts influence each other. The research method is survey about student’s emotional intelligence and teacher survey that involves class and management style observation that determines single classes culture level. Four primary classes were researcher in total, allowing to determine culture level of each class, overall emotional intelligence level of students. When these data were compared, it was concluded that classes with lower culture level had lower index of emotional intelligence, yet higher culture level shows higher index of emotional intelligence. Consequently, this Paper can be used by teachers to analyse their style of work and improve some aspects of their own culture to positively impact student’s emotional intelligence.