Kritiskās domāšanas pieejas izmantošana kulturoloģijas mācību stundās 12.klasē
Author
Krauze, Keneta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stikute, Elita
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba temats “Kritiskās domāšanas pieejas izmantošana kulturoloģijas mācību stundās 12. klasē” ir izvēlēts ar mērķi izpētīt un izzināt kritiskās domāšanas pieeju un izstrādāt atbilstošu uzdevumu kopumu 12. klases kulturoloģijas mācību tematā “Kultūras procesi un starpkultūru attiecības”, un pārbaudīt to praksē. Latvijā jēdziens kritiskā domāšana tiek skatīts divējādi, ir pedagogi, kuri atbalsta kritiskās domāšanas pieejas izmantošanu izglītībā, un ir tādi, kuri uz to skatās diezgan skeptiski. Pētījuma aktualitāti nosaka jaunā satura ieviešana, kas balstās uz caurviju kompetencēm, kā vienu no kompetencēm iekļaujot kritisko domāšanu. Diplomdarba teorētiskajā daļā tiek analizēta un apkopota informācija par kritiskās domāšanas jēdzienu, tā saturu, kritiskās domāšanas vēsturi un pieejas attīstību Latvijas izglītībā, kā arī kritiskās domāšanas pieeju mācību procesā – trīs-fāžu modeli, metodēm un metodiskajiem paņēmieniem. Izpētīti normatīvie akti, mācību programmu paraugi, metodiskie un citi mācību materiāli. Empīriskajā daļā tika veikts pedagoģiskais izmēģinājums kulturoloģijas mācību stundās 12. klasē pēc kritiskās domāšanas pieejas. Veikta rezultātu apkopošana, izdarīti secinājumi pēc anketēšanā iegūtajiem datiem. Iegūtie rezultāti liecina par to, ka kritiskās domāšanas pieejas izmantošana var uzlabot dažādas kritiskās domāšanas prasmes kā sadarbību, prasmi formulēt savu viedokli, veidot tolerantu attieksmi pret klasesbiedriem, prasmi uzklausīt citu viedokli, kritiski izvērtēt informāciju. Mācību stundas ir daudzveidīgas un motivējošas. Diplomdarbā ir ievads, trīs nodaļas ar apakšnodaļām, secinājumi, literatūras saraksts ar piecdesmit diviem avotiem un divdesmit vienu pielikumu. Atslēgas vārdi: kritiskā domāšana, kritiskās domāšanas pieeja, kritiskās domāšanas prasmes, kritiskās domāšanas metodes un metodiskie paņēmieni, kritiskā domāšana kā caurviju prasme, trīs-fāžu modelis, kulturoloģijas mācību stundas. The topic of the diploma thesis “The use of critical thinking approach in culturology lessons for Grade 12” has been chosen with the aim to study and explore the critical thinking approach and develop an appropriate set of tasks for Grade 12 culturology study topic “Cultural processes and intercultural relations” and test it in practice. In Latvia, the concept of critical thinking is viewed in two ways, there are educators who support the use of the critical thinking approach in education, and there are those who are quite sceptical about it. The topicality of the research is determined by the introduction of new content, which is based on competencies, including critical thinking as one of the competencies. The theoretical part of the diploma thesis analyses and summarizes information about the concept of critical thinking, its content, the history of critical thinking and the development of the approach in Latvian education, as well as the critical thinking approach in the learning process - three-phase model, methods and methodological techniques. Normative acts, samples of study programs, methodological and other study materials have been studied. In the empirical part, a pedagogical experiment was performed in the lessons of culturology for Grade 12 according to the critical thinking approach. The results have been summarized; conclusions have been made based on the data obtained in the survey. The obtained results show that the use of critical thinking approach can improve various critical thinking skills such as cooperation, the ability to formulate own opinion, to form a tolerant attitude towards classmates, the ability to listen to other opinions, to critically evaluate information. The lessons are varied and motivating. The thesis contains an introduction, three chapters with subsections, conclusions, bibliography with fifty-two sources and twenty-one appendices. Key words: critical thinking, critical thinking approach, critical thinking skills, critical thinking methods and methodological techniques, critical thinking as a cross-cutting skill, three-phase model, culturology lessons.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Kritiskās domāšanas stratēģiju izmantojums latviešu valodas mācību stundās 10. klasē
Gžibovska, Daina (Latvijas Universitāte, 2007)Dainas Gžibovskas diplomdarba „Kritiskās domāšanas stratēģiju izmantojums latviešu valodas mācību stundās 10.klasē” mērķis ir noskaidrot kritiskās domāšanas metožu izmantojuma efektivitāti vidusskolas 10.klasē, skolēniem ... -
Kritiskās domāšanas attīstīšanas pieejas izmantošana rakstīšanas prasmes pilnveidošanai angļu valodas stundās 8.klasē.
Gaidamanova, Lidija (Latvijas Universitāte, 2006)Diplomdarbs sastāv no 47 lappusēm, 2 tabulām, 11 diagrammām un literatūras saraksta, kurā iekļauti 18 literatūras avoti. Diplomdarba mērķis ir izpētīt, kā, izmantojot kritiskās domāšanas pieeju, pilnveidot skolēnu rakstīšanas ... -
Kritiskās domāšanas stratēģijas latviešu valodas pamatprasmju attīstīšanai.
Stepanova, Ināra (Latvijas Universitāte, 2006)Pētījuma „Kritiskās domāšanas stratēģijas latviešu valodas pamatprasmju attīstīšanai 1.- 4. klasē” mērķis ir pētīt un analizēt kritiskās domāšanas stratēģiju ietekmi uz 1.- 4. klašu skolēnu latviešu valodas pamatprasmju ...