Show simple item record

dc.contributor.advisorAuziņa, Anita
dc.contributor.authorVilcāne, Līga
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2020-06-30T01:06:13Z
dc.date.available2020-06-30T01:06:13Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.other76913
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/50605
dc.description.abstractDiplomdarba autores pieredze liecina, ka salīdzinoši neliels pētījumu skaits Latvijā veikts saistībā ar skolēnu lasītpratības mērījumiem svešvalodā. No otras puses, līdzīgi pētījumi ik gadu tiek veikti un ir zināmi kā starptautiskie lasītprasmes novērtēšanas pētījumi (PIRLS), kur tiek noteiktas lasīšanas spējas sākumskolas skolēniem. Taču oficiālu datu par kopējo lasītprasmes līmeni pusaudžiem, lasot svešvalodā, ir nepietiekami. Tā kā svešvalodas apguve ir saistīta ar dzimtās valodas izpratni, tiek uzsvērta metakognitīvā pieeja un kā viena no metakognitīvām stratēģijām minēti ir lasīšanas detektīvi. To fokuss ir kognitīvās stratēģijas, kas parādās skolēnam sastopoties ar izaicinošu tekstu. Šī stratēģija ir labvēlīga arī skolēniem, kuriem ir lasīšanas grūtības, tādēļ, nepieciešams izpētīt, vai konkrētā lasīšanas detektīvu stratēģija, veicinādama metakognitīvo attīstību, var dot ieguldījumu jaunākā pusaudžu vecumposma skolēnu lasīšanas prasmēm angļu valodā, mācoties iekļaujošā klasē. Pētījuma metode ir gadījuma pētījums, kas ietver autores skolotāja žurnāla ierakstu analīzi, Metakognitīvās apzināšanās un lasīšanas stratēģiju inventāra (MARSI) aptauju, kas sniegta aizpildīšanai skolēniem pirms un pēc lasīšanas detektīvu stratēģijas izmantošanas, kā arī daļēji strukturētas intervijas pirms un pēc metožu izpildes ar trim X skolas skolotājiem, kuru priekšmetiem pastāv starppriekšmetu saikne. Tika atklāts, ka eksistē vairākas aktivitātes, kas ietvertas lasīšanas detektīvu stratēģijā, lai uzlabotu skolēnu lasītprasmi, un var tikt izmantotas ne tikai ar valodniecību saistītos priekšmetos, balstoties uz stratēģiju izmantošanas mēŗkiem, kuri ir: apkopot, vizualizēt, atcerēties, kodēt vai organizēt. Starp aktivitātēm, kas sniedz ieguldījumu lasītprasmes attīstībā minēti vārdu un konteksta pavedieni, stāsta detektīva spēle, apkopošanas riteņa (kartes) stratēģija, tēla īpašību apkopojuma tabula, Venna diagramma, apkopošanas ritenis ar jautājumiem, diskusijas un lomu spēles stāsta detektīva spēle. Atklāts, ka izmantotās aktivitātes arī pozitīvi korelē ar atbalsta, globālajām un problēmrisināšanas metakognitīvajām stratēģijām. Kopā ar iegūtajiem datiem, pētījuma datiem par aktivitātēm, kas ietilpst lasīšanas detektīvu stratēģijā, diplomdarbs var tikt izmantots kā vadlīnijas skolotājiem, strādājot ar lasītprasmes pilnveidi gan parastā, gan iekļaujošā klasē, gan atsevišķi korekcijas nodarbībās ar skolēniem, kuri tiek izglītoti speciāla programma.
dc.description.abstractThe author of the Diploma Paper has experienced that rather little research is carried in Latvia that would measure students’ reading comprehension in a foreign language; such measurement is done yearly in Latvian and is known as Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS). Yet, students are asked to challenge their English reading skills in centralised examination (CE) in Grade 9 and 12, thus it seems reasonable to strive for improvement of reading comprehension in a foreign language, too. As foreign language acquisition is connected with native language comprehension, meta-cognitive approach is favoured nowadays, one of the meta-cognitive strategies advised is called Reading Detectives, which focuses on cognition strategies, when students are exposed to challenging texts. The aim of the Diploma Paper is to examine how the particular strategy can improve students’ reading comprehension in English lessons in Grade 7. The research method is a case study that involves the author’s journal entries, Meta-cognitive Awareness of Reading Strategies Inventory (MARSI) questionnaire carried out among students before and after implementing Reading Detective strategy and semi-structured interviews with three subject related teachers of School X, also, before and after the strategy implementation process. It was found that there are several activities within Reading Detective strategy to improve reading comprehension, used not only in language related subjects as the strategies are used depending on the purpose, that is, either to summarize, visualize, recall, decode or organize. Among the activities contributing to the development of reading comprehension are word and context clues, story detective game, summary wheel, story wheel (map) strategy, character trait summary chart, Venn diagram, summary wheel with questions, discussions and role-play story detective game, which positively correlates with the development of meta-cognitive strategies, namely, Support Reading, Global, and Problem-Solving. Together with the data gained in the research about the activities underlying Reading Detective strategy for promoting reading comprehension in Form 7, the Diploma Paper can be used as a guideline for teachers, working on reading comprehension skills in the classroom either on regular basis or with students from special education.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPedagoģija
dc.subjectlasītprasme, reading comprehension
dc.subjectlasīšanas detektīvi ,reading detectives
dc.subjectmetakognīcija, meta-cognition
dc.subjectiekļaujošā klase, inclusive class
dc.subjectstratēģijas, strategies
dc.titleLasīšanas Detektīvi Skolēnu Lasītprasmes (Lasītpratības) Pilnveidei Angļu valodas stundās 7.klasē
dc.title.alternativeReading Detectives for Improving Students' Reading Comprehension in English Lessons of Grade 7
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record