Show simple item record

dc.contributor.advisorKoļesovs, Aleksandrs
dc.contributor.authorSalkovs, Deniss
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2020-06-30T01:06:27Z
dc.date.available2020-06-30T01:06:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.other77250
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/50632
dc.description.abstractMaģistra darba pētījuma mērķis ir izpētīt uzmanības attīstības pedagoģiskos risinājumus bokseriem 12—15 gadu vecumā, lai uzlabotu mācību-treniņu procesa efektivitāti un celtu jauno Latvijas bokseru sasniegumus starptautiskajā ringā. Pētījuma uzdevumi ir noskaidrot, kādas pedagoģiskas teorijas ir izmantojamas bokseru apmācības procesā, kā izpaužās boksera uzmanība un kādos procesos tā tiek iesaistīta mācību-treniņa procesā un sacensībās, izstrādāt anketas jautājumus un veikt treneru intervēšanu (noskaidrot nozīmi, ko treneri piešķir uzmanības attīstībai, to saistību ar citām bokseru kvalitātēm un efektīgus uzmanības attīstības vingrinājumus, metodes un paņēmienus uzmanības novērtējumam), veikt treneru intervēšanas iegūto datu analīzi un uz tās pamata izstrādāt rekomendācijas treneriem un sportistiem. Analizējot sporta literatūru tika konstatēts, ka lielāko ietekmi uz pedagoģisko procesu boksā atstāj biheiviorisms un humānpedagoģija. Pirmajam ir saistība ar nosacījuma refleksu izveidi, vadoties pēc „stimula—reakcijas”. Humānpedagoģijas pielietošana nodrošina boksera apmācību tuvajā attīstības zonā un izvirzās priekšplānā, kad sportista motivācija kļūst par svarīgāko uzvaras gūšanas noteikumu. Pētot boksera darbību un ar to saistītos procesus, tika konstatēts, ka uzmanība ir cieši saistīta ar visiem procesiem boksā. Visbiežāk uzmanība tiek saistīta ar redzi, reakcijas (reaģēšanas) ātrumu, spēju vērot pretinieka darbību (vairāki uzmanības objekti vienlaicīgi, situācijai strauji mainoties), prasmi kontrolēt, vadīt un koriģēt savas kustības lielā ātrumā (koordināciju un veiklību). Uz veiktās literatūras analīzes tika izstrādāta aptaujas anketa un veikta treneru intervēšana. Aptaujas rezultātā tika konstatēts, ka treneri nepievērš pietiekami daudz vērības uzmanības trenēšanai, par tās attīstību, vietu un lomu boksera darbībā treneriem ir nepietiekams priekšstats. Visciešāk viņi saista uzmanību ar sportista reakcijas ātrumu (parasto un sarežģīto). Tika ieteiktas rekomendācijas treneriem vairāk uzmanības pievērst sadarbībai ar sportistiem, īpaši atbalstot jauno sportistu motivāciju. Ieteicams mērīt sportistu parastās un sarežģītās reakcijas ātrumu, koriģējot mācību treniņu pedagoģisko procesu. Visefektīvāk uzmanība attīstās ar mērķtiecīgu darbu boksēšanas laikā cīņā pēc uzdevuma un sacensību gaitā. Ir atlasīti arī speciālie uzmanību attīstošie vingrinājumi, piemēram, Šulte tabulas izmantošana koncentrēšanās, uzmanības pārslēgšanās un redzes loka paplašināšanai; divu tenisa bumbu pārmešana sportistu pārim, tā attīstot veiklību, reakcijs ātrumu, uzmnaības koncentrēšanos un pārslēgšanos.
dc.description.abstractThe object of the research is pedagogical solutions for attention development in 12-15 years old boxers. Such solutions are needed to make the training process more effective and to make young Latvian boxers more successful at the international ring. The goal of the thesis is to research pedagogical solutions for attention development in 12-15 years old boxers. The objectives of the thesis are •to find out what types of pedagogical theories are used during the boxer training process; •to find out how the boxer’s attention is manifested during the trainings and what processes it is involved in during the trainings and competitions; •to develop questionnaire for coaches; •to interview coaches and to find out ohow important they think the development of attention in boxers is; ohow attention is connected with other boxers’ qualities; oif coaches know and use any effective exercises to develop attention; oif coaches know and use methods and techniques to assess the level of attention of the boxer; •to analyze the interviews; •to develop recommendations for coaches and sportsmen. Based on the literature analysis, behaviorism and human pedagogy have the most impact on the pedagogical process in box. Behaviorism is about the conditional reflexes, which appears based on the “stimulus-reaction” principle. Human pedagogy allows to educate boxers in their zone of proximal development. It is also important, when the most important condition for a boxer's victory is his motivation. While researching boxers’ performance and the related processes, it was found out that attention is highly important in all processes related to boxing. Most often attention is connected to •eyesight, •time of reaction, •the ability to observe the performance of the opponent (this means one needs to observe several objects of attention, while the situation constantly changes), •the ability to control and change one’s movements at a high speed (coordination and dexterity). Based on the analysis of the literature, the questionnaire was developed. The coaches were interviewed using the questionnaire. Based on the results of the interviews it was found out that coaches do not spend enough time training boxers’ attention. Coaches do not have enough information about the importance of attention in boxers’ performance. Most often coaches connect attention to boxer’ reaction rate (simple and complex). Coaches were recommended to focus more on cooperation with sprostmen and to work with young sportsmen’s motivation. It is recommended to measure simple and complex reaction rates and adjust the training process based on that. Most effectively attention develops during the training fight and during competitions. A selection of specific exercises was made that are meant to help develop attention. E.g., Schulte tables which are used to train concentration and focus switchin, as well as to widen one’s vision span.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPedagoģija
dc.subjectbiheiviorisms
dc.subjecthumānpedagoģija
dc.subjectuzmanības koncentrēšanās, apjoms, pārslēgšanās, sadale
dc.subjectreakcijas ātrums
dc.subjectspecifiskie uztveres veidi
dc.titleUzmanības attīstības pedagoģiskie risinājumi bokseriem 12 - 15 gadu vecumā
dc.title.alternativePedagogical solutions for attention development in 12-15 years old boxers
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record