Show simple item record

dc.contributor.advisorSvence, Guna
dc.contributor.authorRulle, Ieva
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2020-06-30T01:06:27Z
dc.date.available2020-06-30T01:06:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.other77254
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/50633
dc.description.abstractMaģistra darbs „Pašvadītās mācīšanās izpratne caurviju prasmju attīstībā pirmsskolā” pēta Latvijas pirmsskolas izglītības iestāžu izpratni par pašvadītu mācīšanos teorētiskā un praktiskā līmenī caurviju prasmju kontekstā. 2019. gada septembrī Latvijas pirmsskolas izglītības iestādēs tika ieviests jauns mācību saturs, kurā līdzšinējām mācību jomām vēl pievienojās caurviju prasmes. Jauno mācību saturu ievieš Valsts izglītības satura centrs (VISC) un tā īstenotais projekts „Par kompetenču pieeju mācību saturā” (Skola 2030). Projektā ir minēts, ka caurviju prasmes ir pirmsskolas mācību satura pamats. Pašvadīta mācīšanās ir viena no sešām caurviju prasmēm, kas jāagūst pirmsskolas izglītības iestādēs intergrētā mācību procesā. Pētījumā autores pēta pašvadītas mācīšanās terminu teorijā un veic kvalitatīvu pētījumu kā galveno pētījumu metodi izmantojot pirmsskolas vadītāju interviju un novērojumu kontentanalīzes. Pētījuma ierobežojumu dēļ, daļa no novērojumiem tika aizstāta ar pedagogu intervijām (attālināti). Pētījuma mērķis: Teorētiski un empīriski izpētīt pašvadītas mācīšanās izpratni pirmsskolā caurviju prasmju kontekstā Pētījuma jautājumi: 1) Kāds ir teorētiskais skaidrojums pašvadītai mācīšanai pirmsskolā caurviju prasmju kontekstā? 2) Kāda ir izpratne par pašvadīto mācīšanos pirmsskolā caurviju prasmju kontekstā? Pētījuma teorētiskajā daļā tiek secināts, ka caurviju prasmes ir daļa no starptautiska mēroga īstenotās izglītības politikas vadlīnijām, kas ir kā atbilde uz pasauli, kas mainās un pieprasa citādāku ekonomikas dalībnieku kā līdz šim - elastīgu, ar spēju mācīties visa mūža garumā, vairakkārt mainīt profesiju. Pašvadīta mācīšanās ir visvairāk aprakstītā caurviju prasme projekta „Par kompetenču pieeju” kontekstā. Pētījuma teorijas daļas noslēgumā tiek definētas piecas pašvadītas mācīšanās komponentes, kas tiek izmantota empīriskajā pētījuma daļā kā kontentanalīžu kategoriju matrica, mērinstruments, lai izpētītu Pirmsskolas iestāžu izpratni par pašvadītu mācīšanos. Pētījuma empīriskajā daļā tiek secināts, ka pirmsskolu vadītājiem un pedagogiem ir laba teorētiskā izpratne par pašvadītu mācīšanos, bet nepietiekama izpratne par pašvadītas mācīšanas īstenošanu praksē.
dc.description.abstractMaster thesis „Comprehension in preschool of developing transversal self-regulated learning skills” does research on Latvian preschool comprehension of self-regulated learning in the context of transversal skills. A new curriculum has been implemented in Latvian preschools since September 2019 whereby to the preschool subjects transversal skills where added. The new National curriculum in Latvia is introduced by National Centre for Education in Latvia and implemented by a Project “Competencies based curriculum”. Project claims traversal skills to be as the foundation of this recently implemented curriculum. Self- regulated learning is one the six transversal skills which has to be learned in integrated educational process. In this thesis authors does a theoretical literature and data analyze on self-regulated learning and qualitative research on comprehension of self-regulated learning in preschools. As the main research method was inductive content analyses of observation of the preschool classes and preschool head manager interviews. Research was limited due to the National emergency situation and part of planned observations was replaced with practicing teacher interviews (remotely). The aim of the research: Theoretical and empirical research on self –regulated learning in the context of transversal skills. Research questions: 1) What is the theoretical explanation on self-regulated learning in the context of transversal skills in preschools? 2) What is the comprehension of self-regulated learning in the context of transversal skills in preschools? In conclusion of theoretical part authors conclude transversal skills to be as a part of international educational politics guidelines. These guidelines are made as a response to the changing world as we need different future professionals, life-long learners, ones who can change their profession even several times during their career. Self-regulated learning is the most described of the transversal skills in the project “Competences bases curriculum”. Authors define 5 components of self-regulated learning; these components are used as a measure tool to measure the comprehension of self-regulated learning in preschools in researches empirical part. As conclusion of empirical part authors conclude that in preschools there is good theoretical comprehension of self-regulated learning, partial comprehension of self-regulated learning`s implementation in practical pedagogy.
dc.language.isolav
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPedagoģija
dc.subjectpašvadīta mācīšanās
dc.subjectcaurviju prasmes
dc.subjectpirmsskola
dc.subjectpedagoģija
dc.titlePašvadītas mācīšanās izpratne caurviju prasmju attīstībā pirmskolā
dc.title.alternativeComprehension in Preschool of Developing Transversal Self-Regulated Learning Skills
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record