• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Augstskolas studentu digitālās caurviju kompetences konceptualizācija

Thumbnail
View/Open
299-77302-Olesika_Alise_av11136.pdf (1.124Mb)
Author
Oļesika, Alise
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Rubene, Zanda
Date
2020
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba temats ir “Augstskolas studentu digitālās caurviju kompetences konceptualizācija”. Maģistra darba mērķis ir izpētīt augstskolas studentu digitālās caurviju kompetences jēdziena būtību, struktūru, īstenošanu un indikatorus tās pilnveidei studiju procesā. Maģistra darba teorētiskajā daļā tiek aplūkota caurviju kompetenču novērtējuma aktualitāte, digitālās kompetences jēdziena būtība, digitālās kompetences un digitālās pratības jēdzienu salīdzinošā analīze, kā arī labās prakses piemēru apkopojums un analīze digitālās kompetences apguvē un novērtēšanā. Maģistra darba empīriskajā daļā izveidots digitālās kompetences koncepts un adaptēta digitālās kompetences novērtēšanas un mērīšanas metodoloģija, izmantojot kontentanalīzes metodi kategorizētas un analizētas digitālās kompetences izpausmes astoņās profesionālās jomās. Maģistra darba noslēguma daļā tika izstrādātas rekomendācijas izglītības politikas veidotājiem, augstākās izglītības institūcijām, augstskolas docētājiem un studentiem par digitālās kompetences apguvi un novērtēšanu augstākajā izglītībā.
 
Theme of Master thesis is “Conceptualization of higher education student’s digital transversal competence”. The aim of the Master's thesis is to study the essence, structure, implementation and indicators of the concept of digital transversal competence of university students for its improvement in the study process. Theoretical part of the master's thesis includes relevance of the assessment of transversal competencies, the essence of the concept of digital competence, digital competence and digital literacy comparative analysis, collection and analysis of good practice examples in digital competence acquisition and assessment. In the empirical part of the master's thesis, the concept of digital competence is developed and the methodology of digital competence assessment and measurement is adapted, content analysis method was used to classify and analyze the expression of digital competence in eight professional areas. In the final part of the master's thesis, recommendations were developed for education policy makers, higher education institutions, university lecturers and students on the acquisition and assessment of digital competence in higher education.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/50637
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV