Supervizoru atbalsta sistēmas nepieciešamība māsu klīnisko prakšu izglītības procesā
Author
Nuķe, Arta Paula
Co-author
Latvijas Universitāte. Medicīnas fakultāte
Advisor
Baranova, Sanita
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbā ir pētīta tēma “Supervizoru atbalsta sistēmas nepieciešamība māsu klīnisko prakšu izglītības procesā”. Supervīzija un supervizors māszinību specialitātē tiek interpretēta kā mācīšanās un profesionālā atbalsta sistēma, kas ietver neskaitāmas darbības un sniedz iespēju attīstīt un pilnveidot kompetenci, uzņemties atbildību par savu profesionālo praksi, kā arī uzlabot sniegto pakalpojumu kvalitāti un drošību. Māszinību specialitātē supervīziju saista tieši ar klīnisko un mācību supervīziju, kuras mērķis ir uzlabot jau esošās un attīstīt jaunās zināšanas, prasmes un profesionālās kompetences saistībā ar aprūpes procesu un pievērst lielāku uzmanību māsas – studenta un māsas – pacienta savstarpējai mijiedarbībai un komunikācijai. Maģistra darbā ir veikts pētījums par supervizoru atbalsta sistēmas nepieciešamību māsu klīnisko prakšu izglītības procesā. Lai to noskaidrotu un izstrādātu pētījumā balstītus ieteikumus klīniskās prakses uzlabošanai, elektroniskas aptaujas anketas veidā tika aptaujāts 41 māszinību students un daļēji strukturētas intervijas veidā 9 stacionārā praktizējošas māsas, kuras strādā kā prakšu vadītājas. Pētījuma mērķis – izpētīt māszinību klīnisko prakšu organizācijas pieredzi un izstrādāt pētījumā balstītus ieteikumus vienotai supervizoru atbalsta sistēmai māsu izglītības procesā, kā pamatjautājumu izvirzot – kādi māszinību studentu klīniskās prakses attīstības pasākumi jāveic, lai īstenotu supervizoru atbalsta sistēmu māsu izglītības procesā? Lai to labāk spētu izdarīt, teorētiskajā daļā tika veikts zinātniskās literatūras apskats, savukārt pētījuma empīriskajā daļā autore veica analīzi saistībā ar māszinību studentu un klīnisko prakšu vadītāju viedokļiem par to, kādi māszinību studentu klīniskās prakses attīstības pasākumi būtu jāveic, lai īstenotu supervizoru atbalsta sistēmu māsu izglītības procesā? Pētījumā ir secināts, ka viens no galvenajiem ieteikumiem esošās situācijas pilnveidošanai ir izveidot vienotu supervizoru atbalsta sistēmu māszinību klīniskās prakses izglītības procesā, kas sevī ietvertu to, ka klīniskās prakses laikā ar studentu strādā viens prakses vadītājs – supervizors (māsa), kur ir skaidri definētas un saprotamas supervizora funkcijas, īpašības un pienākumi, izvērtējot, kurai māsai studentus piešķirt apmācībai. The theme “The need of supervisors’ support system in nursing clinical practice education process” has been studied in the master’s thesis. In nursing supervision and supervisors are interpreted as a system of learning and professional support which includes numerous activities and provides an opportunity to develop and improve competence, take responsibility of their professional practice as well as improve the quality and safety. In nursing supervision has been linked to clinical and learning supervision which aims to improve already existing knowledge and develop the new ones, develop skills and professional competencies related to the care process and to pay more attention to nurse – student and nurse – patient interaction and communication. Master thesis research has been done about the need of supervisors support system in nursing clinical practice. In order to find out and develop research – based recommendations for the improvement of clinical practice, 41 nursing students were interviewed in the form of an electronic questionnaire and 9 nurses working as practice supervisors were interviewed in the form of a semi – structured interview. The aim of the research is to explore the experience of the organization of nursing clinical practice and to develop research – based recommendations for a unified supervisor support system in the nursing education process, when main research question was asked – what kind of measures should be taken to develop clinical practice for nursing students in order to implement a system of supervisor support in the nursing education process? To do this, the theoretical part was reviewed in scientific literature, while the empirical part of the study was analyzed the views of nursing students and clinical supervisors on what kind of clinical practices should be, developing research – based recommendations for a unified supervisors support system in nursing clinical practice. The study concludes that one of the main recommendations for improving current situation is to create a unified supervisor support system in nursing clinical practice education process including the fact that during the clinical practice student works with one supervisor (nurse) where functions, characteristics and responsibilities of the supervisor has clearly defined.