Ko atklāj Ķīnas Ceļa un jostas iniciatīvas investīcijas? Nestriktas kopas kvalitatīvā salīdzinošā analīze
Author
Šteins, Rihards
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Auers, Daunis
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbā “Ko atklāj Ķīnas Ceļa un jostas iniciatīvas investīcijas? Nestriktas kopas kvalitatīvā salīdzinošā analīze” tika analizēts Ķīnas Ceļa un jostas iniciatīvas (BRI) investīciju daudzums 78. Eirāzijas valstīs, lai noteiktu, kādi valstis raksturojoši faktori vai apstākļi ietekmē to vēlmi pievienoties BRI. Izvēlētajām valstīm pēc detalizētas pētnieciskās literatūras analīzes tika noteikti astoņi investīcijas veicinošie faktori (gan politiskie, gan ekonomiskie). Izvēlētie faktori tika pretnostatīti Ķīnas BRI investīciju apjomam uz vienu iedzīvotāju konkrētā valstī, lai varētu secināt, kādi valsti raksturojoši apstākļi un priekšnoteikumi veicina Ķīnas BRI investīciju plūsmu uz konkrētām valstīm. Maģistra darbā tika izmantota nestriktas kopas kvalitatīvā salīdzinošā analīze, ar kuras palīdzību tika noteikta konkrētu faktoru sakritība ar BRI apjomu uz vienu iedzīvotāju konkrētā valstī, kā arī kādas faktoru kombinācijas visbiežāk novestu pie liela BRI investīciju apjoma. Maģistra darbā tika secināts, ka globālā mērogā BRI investīcijas primāri nonāk valstīs, kuras ir nebrīvas, ar sliktam attiecībām ar ASV, kā arī ar salīdzinoši zemu konkurētspēju, augstu korupcijas līmeni, zemu drošības līmeni un lielu atkarību no dabas resursu un izejvielu eksporta. Vienlaikus tika secināts, ka šāds valsts profils ne vienmēr atspoguļo ideālo investīciju galamērķi no Ķīnas perspektīvas, bet gan galvenokārt ataino valstis, kas neietilpst ASV sabiedroto lokā. Pētījumā tika identificēts, ka no valstīm, kuras ir atvērtas BRI, pati Ķīna relatīvi vairāk investē valstīs, kurām nav labu attiecību ar ASV, bet kuras drīzāk ir drošas, konkurētspējīgas un ar mazāku korupcijas līmeni. Pastāvīgi svarīgākais priekšnoteikums BRI investīciju apjoma paredzēšanai ir valsts attiecības ar ASV, valstu sliktām attiecībām ar ASV novedot pie lielāka BRI investīciju apjoma. In this master thesis, the investments of China’s Belt and Road Initiative (BRI) in 78 Eurasian countries are analysed to determine what state characteristics and factors nudge particular countries towards joining the BRI. In doing so, eight factors (both economic and political) conducive to high foreign direct investment flows have been selected. These factors are compared to China’s BRI investments per capita in a particular country to infer what country-specific conditions are best predictors of high/low BRI investment. To achieve this a fuzzy-set qualitative comparative analysis framework is used. It allows to measure which conditions have high/low coincidence with high/low BRI per capita figures. Moreover, one can ascertain what combinations of factors are likeliest to lead to reliably high BRI investment figures. It was concluded that globally the primary BRI investment destinations are unfree countries with weak ties to the USA, low competitiveness, high levels of corruption, low security, and high dependency on commodity exports. However, it was also discerned that these characteristics do not necessarily reflect China’s own preferential destinations, but rather portray a type of country that is less likely to be an ally of the USA. When, in turn, analysing countries that have already received BRI investments, a different pattern emerges. Of such investment destinations, China is particularly keen on cooperating with countries that do not have strong ties to the USA but are safe, with high competitiveness and low levels of corruption. Hence, the most reliable predictor of high BRI investment is a country’s ties to the USA, with limited ties to the USA resulting in high BRI investment per capita in a country.