• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolēnu radošuma veicināšana dabaszinību stundās pamatskolas 5.-6. klasē

Thumbnail
View/Open
299-75314-Rauzane_Santa_sr15029.pdf (497.2Kb)
Author
Rauzāne, Santa
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Marsone, Staņislava
Date
2020
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba temats ir “Skolēnu radošuma veicināšana dabaszinību stundās pamatskolas 5.-6.klasē”. Darba autore ir Santa Rauzāne, kura to izstrādāja ar mērķi analizēt skolēnu radošuma veicināšanas pedagoģiskās iespējas dabaszinību stundās pamatskolā. Bakalaura darba teorētiskajā daļā raksturots radošuma jēdziens, tā izpausmes veidi un veicināšanas iespējas dabaszinību stundās pamatskolā, pedagoģijas, psiholoģijas literatūru un dokumentu analīzes ceļā. Pašreizējās situācijas konstatēšanai un analīzei tika aptaujāti 228 5.6.klašu skolēni un intervētas 2 šo klašu dabaszinību skolotājas. Empīriskā pētījuma rezultāti liecina, ka skolēnu radošuma līmenis ir augsts, to neietekmē dzimums, taču radošie sniegumi ir vāji pamatoti. Vislielākās grūtības skolēniem radošumu veicinošu uzdevumu pildīšanā sagādā iedziļināšanās un koncentrēšanās, tas ir arī vienīgais radošuma kritērijs ar zemu rādītāju. Lai veicinātu skolēnu radošu un zināšanās balstītu sniegumu veidošanu, skolēniem jāpiedāvā tādi radošumu un kritisko domāšanu veicinoši uzdevumi kā analīze, identificēšana, izvērtēšana un argumentēšana. Šajā darbā ir 63 lapaspuses, tajā iekļautas 8 tabulas, 13 attēli, 5 pielikumi un izmantoti 38 literatūras avoti.
 
The theme of bachelor’s work is Promoting creativity in science studies in primary school for 5th and 6th graders. The author is Santa Rauzāne and the purpose of this work was to analyze the pedagogical possibilities of promoting students creativity in science lessons in primary school. In theoretical part of bachelor’s work the concept of creativity is described, the manifestations and promotion opportunities in science lessons in primary school through analysis of pedagogical, psychological literature and documents. To understand and analyze current situation 228 students from 5th and 6th graders were questioned and 2 of their science teachers were interviewed. The results of the empirical study show that the level of creativity of students is high, it is not influenced by gender, but creative performance is poorly justified. The greatest difficulties for students in performing creativity promoting tasks is immersion and concentration. This is also the only criterion for creativity with a low score. To promote students creative and in knowledge based performance building, students should be offered tasks that promote creativity and critical thinking, such as analysis, identification, evaluation and argumentation. There are 63 pages in this work which include 8 tables, 13 pictures, 5 extras and 38 sources of literature.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/51482
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV