Kritiskās domāšanas veicināšanas iespējas 3.klašu skolēniem
Author
Freiberga, Sandra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stikute, Elita
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba temats: Kritiskās domāšanas veicināšanas iespējas 3. klašu skolēniem Darba autore: Sandra Freiberga Darba vadītāja: Dr. paed., doc. Elita Stikute Darba apjoms: 61 lappuses, ietver 12 attēlus, 11 tabulas, izmantota 61 literatūras vienība, pievienoti 22 pielikumi. Diplomdarba mērķis ir izpētīt kritiskās domāšanas veicināšanas iespējas 3. klašu skolēniem dažādos mācību priekšmetos un izstrādāt metodisko materiālu izmantošanai latviešu valodas, matemātikas un sociālo zinību stundās. Darbā ir trīs nodaļas. Pirmajā, balstoties uz tādu autoru atziņām kā Z. Rubene, E. Stikute, I. Maslo, I. Tiļļa, R. Pols (Paul), R. Enniss, D. Halperna, D. Klūsters, P. Fakone u.c., ir analizētas zinātniskās pieejas kritiskās domāšanas jēdziena skaidrojumam, tai skaitā kompetenču pieejas kontekstā, pētot kritiskās domāšanas attīstības likumsakarības sākumskolas posmā. Otrajā nodaļā, izmantojot E. Stikutes, J. Kizinas, M. Šahovas; F. Amirovas, M. Golovatjukas un citu autoru metodiskās izstrādes, raksturotas trīsfāzu modeļa posmos izmantojamās metodes, kuras izmantotas empīriskajā daļā kritiskās domāšanas attīstīšanai. Trešajā nodaļā sniegts pārskats par veikto empīrisko pētījumu, atklāta pedagoģiskā procesa specifika, pēc kritiskās domāšanas trīsfāzu modeļa veidojot latviešu valodas, matemātikas un sociālo zinību mācību stundas. Par centrālo metodi apjēgšanas fāzē visās stundās izmantota galerijas metode, atklājot šīs metodes plašo pielietojuma spektru. Darbs iesakāms sākumskolas skolotājiem un visiem interesentiem, kuru uzmanību saista iespējas sekmēt kritisko domāšanu sākumskolas skolēniem. Atslēgvārdi: kritiskā domāšana, kritiskās domāšanas pieeja, sākumskola, trīsfāzu modelis, caurviju prasmes, kritiskās domāšanas metodes un metodiskie paņēmieni Theme of diploma paper: Opportunities to promote critical thinking of 3rd form students The author of diploma paper: Sandra Freiberga Scientific advisor: Dr.paed., doc. Elita Stikute The amount of diploma paper: 61 pages, it includes 12 pictures, 11 charts, 61 used literature units, added 22 attachments. The aim of the paper is to explore the opportunities to promote critical thinking of 3rd form students teaching them different subjects and work out a methodological material which can be used in Latvian, Maths and Social Science lessons. Diploma paper consists of three units. In the first unit is analyzed the scientific approach to the concept of critical thinking well as competence approach context exploring regularities of development of critical thinking in primary school. The analysis is based on the cognition of such authors as Z.Rubene, E. Stikute, I. Maslo, I. Tiļļa, R. Pols (Paul), R. Enniss, D. Halperna, D. Klūsters, P. Fakone made quates. In the second unit methods that can be used for three phase model in each period to develop critical thinking are characterized. In the second unit methodological materials worked out by E.Stikute, J. Kizina, M. Šahova; F. Amirova, M. Golovatjuka and some other authors. In the third unit an overview of the empirical research is given.The specific character of pedagogical process is shown.,following the three phase model when working out Latvian, Math and Social Science lessons.The Gallery method is used as the central method in comprehansion phase in all the lessons revealing a wide usability of this method. This work can be useful for primary school teachers and for anyone who is interested in opportunities to promote critical thinking of primary school students. Key words: critical thinking, approach of critical thinking, primary school, three phase model, continuous skills, methods and methodological approach of critical thinking