Lasītprasmes veicināšanas iespējas 1. klasē
Author
Orlova, Signe
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stikāne, Ilze
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba temats: Lasītprasmes veicināšanas iespējas 1. klasē. Darba autore: Signe Orlova Darba zinātniskā vadītāja: prof. Dr. filol. Ilze Stikāne Darba apjoms: 51 lpp., iekļauti 10 attēli, 5 tabulas, izmantoti 57 literatūras avoti, pievienoti 4 pielikumi. Pētījuma mērķis ir izpētīt lasītprasmes veicināšanas metodiskās iespējas 1. klašu skolēniem. Šī mērķa sasniegšanai teorētiskajam pamatojumam izmantotas tādu autoru atziņas un pētījumi kā M. Rozenfelde (2017), Z. Anspoka (2008), Ā. Ptičkina (1999), D. Laiveniece (2003), I. Freiberga (2013) u.c. Ir izstrādāti lasītprasmes vērtēšanas kritēriji, kas ietver lasīšanas tehniku, izpratni un attieksmi pret lasīšanas procesu. Empīriskajā daļā atklāta iespējamo metodiku daudzveidība, dalot tās trīs plašās grupās: tradīciju veidošana (ar skolas atbalstu); projekti (sadarbībā ar vecākiem un skolu); individuālas metodes, kas izmantojamas ikdienas mācību procesā un ir balstītas uz skolēnu darbu pāros, apakšgrupās, interaktīvu iesaistīšanos. Īstenoto pasākumu rezultātā visiem skolēniem attieksmes kritērijs vērtējams ar augstāko rādītāju. Kopumā sasniegtie rezultāti ļauj apstiprināt hipotēzi: „1.klašu skolēniem tiks pilnveidota lasītprasme, ja pedagoģiskajā procesā tiks izmantotas kolektīvas metodes skolas līmenī, kā arī daudzveidīgas metodes un paņēmieni mācību stundās un ārpusklases darbā, tai skaitā dalība lasīšanas konkursos un bērnu žūrijās”. Darbs var būt noderīgs sākumskolas skolotājiem, vecākiem un studentiem, kuri interesējas par iespējām sekmēt skolēnu lasītprasmju pilnveidi. Atslēgvārdi: lasītprasme, sākumskolas skolēni, lasīšanas tehnika, lasītā izpratne, attieksme pret lasīšanu Diploma work topic is: The development of readingskills in the 1st form. Diploma work author is: Signe Orlova Diploma work supervisor is: Dr. phil. Ilze Stikane Diploma work extent is: 51 page, it includes 10 images,5 charts ,used 57 literature units, added 4 atachments. The aim of the work is to explore the methodical opportunities to develop reading skills for the 1st form students. The quotes of M. Rozenfelde (2017), Z. Anspoka (2008), A. Ptickina (1999), D. Laiveniece (2003), I. Freiberga (2013) are used to reach the aim of this work. Evaluation criteria is worked out including reading technique, understanding and personal attitude towards reading process. In empirical part of this work is shown the diversity of possible methods. They are divided into three groups: traditions (based on school activities), projects (cooperation with parents) and individual methods used in everyday teaching process. Methods are based on pair work, working in subgroups and interactive involving, too. After realized activities students personal attitude criteria reached the top level. In whole, reached results approve hypothesis: “Reading skills in the 1st form will be developed, if different methods are used in school activities, in project works, in everyday teaching process during lessons and free time facilities, taking part in reading competitions and in the Children jury.” This work can be useful for primary school teachers, parents and students interested in opportunities to develop reading skills in the 1st form. The key wordsare: reading skills, primaryschool students, reading technique, understanding, attitude towards reading.