Publiskās runas prasmju attīstīšana 11.klasē
Author
Smiltiņa, Kristiāna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vulāne, Anna
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba 11. klases skolēnu publiskās runas attīstīšanas iespējas mērķis ir noskaidrot izstrādātā mācību materiāla piemērotību 11. klases publiskās runas prasmju attīstīšanai. Tika padziļinātas skolēnu zināšanas par komunikāciju, publiskās runas komponentiem un efektīvas prezentācijas izstrādes ieteikumiem. Šāds temats tika izvēlēts, izvērtējot publiskās runas nepieciešamību augstskolās un darba tirgū, kā arī novērojot gan skolēnu, gan studentu, gan pedagogu veidotās prezentācijas, kas neatbilst mūsdienīgas prezentācijas nosacījumiem. Diplomdarbs sastāv no trīs nodaļām. Pirmajās divās nodaļās aprakstīta komunikatīvās kompetences, publiskās runas un prezentācijas nozīme, kas ļauj izprast problēmas būtību. Trešajā nodaļā raksturota didaktiskā materiāla izstrāde un aprobācija, kā arī analizēti mācību stundu izmēģinājumdarbības rezultāti. Pielikumā iekļauti izmēģinājumdarbības mācību stundu konspekti, publiskās runas un prezentācijas vērtēšanas kritēriji, kā arī skolēnu mācību stundās izstrādātie darbi. Mācību materiāls tika izstrādāts, ņemot vērā skolēnu zināšanas un spējas. Pēc konstatējošā darba izpildes un prezentācijas tiek secināts, ka šis mācību materiāls var tikt realizēts mācību stundās 11. klasē, jo tika novērota skolēnu teorētisko zināšanu uzlabošanās un runas prezentēšanas process tika novērtēts kā optimāls, tāpēc, lai attīstītu skolēnu prasmi uzstāties auditorijas priekšā un izstrādātu efektīvu prezentāciju, komunikatīvās kompetences un publiskās runas attīstīšanai vajadzētu veltīt vairāk stundas nekā tas tika veikts diplomdarba ietvaros. Izvērtējot skolēna noslēguma darbu, diplomande secina, ka pētījuma mērķis ir sasniegts. Darba apjoms – 57 lpp. The aim of the diploma paper “Opportunities of Developing Public Speaking in Grade 11” is to clarify the created learning material’s adequacy for developing public speaking skills in grade 11. Students' knowledge of communication, public speaking components, and recommendations for the effective presentation was deepened during the approbation of created material. The author chose the topic by assessing the need for public speaking skills in higher education and the labor market, as well as by observing presentations made by both secondary and higher education students, and educators that do not meet the conditions of a modern presentation. The diploma consists of three chapters. The first two chapters describe communication competencies, the meaning of public speaking and presentation that allow you to understand the nature of the problem. The third chapter describes the development and burial of didactic material, as well as the analysis of the results for the test of lessons. Lesson plans, criteria for evaluating public speaking and presentation, as well as student work can be found in appendices. The learning material was developed taking into account the knowledge and capacity of students. Following the identifying work and presentations, it is concluded that this learning material can be used in grade 11, as the process of improving theoretical knowledge of students was observed and the presentation process was assessed as optimal. To develop speaking in front of an audience, creating a more effective presentation, practicing communication skills, there should be spent more hours than has been done in the framework of the diploma paper. When assessing the final work of the students, the author of the diploma paper concludes that the aim of the study has been achieved. The diploma paper consists of 57 pages.