Показать сокращенную информацию
Tēlotājmākslas objekta verbālā reprezentācija XX gs. sākuma latviešu dzejā
dc.contributor.advisor | Sproģe, Ludmila | en_US |
dc.contributor.author | Brēmere, Ilze | en_US |
dc.contributor.other | Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte | en_US |
dc.date.accessioned | 2015-01-12T06:56:10Z | |
dc.date.available | 2015-01-12T06:56:10Z | |
dc.date.issued | 2013 | en_US |
dc.identifier.other | 29142 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/5173 | |
dc.description | Elektroniskā versija nesatur pielikumus | en_US |
dc.description.abstract | Promocijas darba tēmu ,,Tēlotājmākslas objekta verbālā reprezentācija XX gs. sākuma latviešu dzejā” visprecīzāk raksturo jēdziens ,,ekfrāze”– mākslas darba apraksts literārā tekstā. Jēdziens ieņēmis stabilu vietu mūsdienu literatūrzinātnē, tomēr joprojām tiek traktēts un interpretēts dažādi – visbiežāk šī jēdziena robežas tiek paplašinātas, par ekfrāzi dēvējot jebkādu tēlotājmākslas objekta un tā verbālās reprezentācijas saskarsmes fenomenu. Pētījuma pamatproblēma: vizuālā tēla transformācija verbālā tēlā, tās veidi, līdzekļi, paņēmieni. XX gs. sākumā līdz ar fundamentālajām izmaiņām tēlainajā domāšanā, modernisma realizēto mākslu mijiedarbību un sintēzi, un reproducēšanas iespējām iezīmējas attēliskā pavērsiena pirmās kontūras, kas visspilgtāk reprezentējas dzejā. Pētījumā analizēta E.Virzas, V.Eglīša, V.Damberga, A.Austriņa, J.Akuratera, L.Laicena, A.Kurcija, A. Švābes, V. Dāvida dzeja. | en_US |
dc.description.abstract | The theme of the PhD thesis The Verbal Representation of a Fine Art Object in the Latvian Poetry of Early 20th Century is characterized by a concept “ekphrasis”– a description of an art object in a literary text. In the last years the concept of ekphrasis has acquired a stable place in the modern literary studies. Often the borders of the concept are broadened, the ekphrasis being defined as any phenomenon of contact between an art object and its verbal representation. The main problem of the research: transformation of a visual image into a verbal image, its types, means, and techniques. At the beginning of the XX century together with the fundamental changes in artistic thinking, with the realized in modernism synthesis and interaction of various kinds of art, and with the possibilities of reproduction, the first contours of pictorial turn appeared, being represented most brightly in poetry. The assumption is discussed on the basis of the analysis of poetic texts by E.Virza, V. Eglītis, V. Dambergs, A.Austriņš, J.Akuraters, L.Laicens, A.Kurcijs, A. Švābe, V.Dāvids. | en_US |
dc.language.iso | lav | en_US |
dc.publisher | Latvijas Universitāte | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Filoloģija | en_US |
dc.subject | Latviešu dzeja 20. gs. (Vēsture un kritika) | en_US |
dc.subject | Tēlotājmāksla | |
dc.subject | ekfrāze | |
dc.subject | attēliskais pavērsiens | |
dc.subject | fine arts | |
dc.subject | ekphrasis | |
dc.subject | pictorial turn | |
dc.title | Tēlotājmākslas objekta verbālā reprezentācija XX gs. sākuma latviešu dzejā | en_US |
dc.title.alternative | The Verbal Representation of a Fine Art Object in the Latvian Poetry of Early 20th Century | en_US |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | en_US |