Latvijas B2B uzņēmumi globālajās vērtību ķēdēs.
Author
Malyavina, Valeria
Co-author
Latvijas Universitāte. Biznesa, vadības un ekonomikas fakultāte
Advisor
Dunska, Margarita
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Latvijas uzņēmumi netiek pārstāvēti globālajās vērtību ķēdēs pietiekamā apmērā. Iesaistīšanās globālajās vērtību ķēdēs prasa uzņēmumiem ieguldīt lielus finansiālus līdzekļus uzņēmumu un produktu attīstībā, uzņēmuma kopējo kompetenču paaugstināšanā un citās sfērās, lai uzņēmumi spētu sekmīgi konkurēt starptautiskajos tirgos, kas īpaši B2B biznesa modeļa uzņēmumiem ir īsts izaicinājums. Maģistra darba mērķis ir izanalizēt, kā un kādi faktori ietekmē Latvijas B2B uzņēmumu iesaistīšanos globālajās vērtību ķēdēs, kā arī kādas ir Latvijas B2B uzņēmumu priekšrocības un kādi ir trūkumi, iesaistoties globālajās vērtību ķēdēs. Pētījuma rezultāti atklāj dažādu galvenokārt negatīvo faktoru ietekmi uz Latvijas B2B uzņēmumu iesaistīšanos un dalību globālajās vērtību ķēdēs, piemēram, uzņēmumu attīstības iespējas un pieejamais finansiālais atbalsts, dažādu organizāciju funkciju izpildi sadarbībā ar uzņēmumiem, ēnu ekonomikas ietekme, kvalificēta darbaspēka trūkums valstī, uzņēmējdarbību neatbalstoša nodokļu politika. Rezultāti atklāj arī pozitīvos faktorus, piemēram, valsts ģeogrāfiskā atrašanās vieta un lētais darbaspēks. Latvian companies are not sufficiently represented in global value chains. Involvement in global value chains requires companies to invest heavily in the development of companies and products, in the development of the company's common competencies and in other areas, so that companies can successfully compete in international markets, but this is a real challenge especially for B2B business model companies. The aim of the master's thesis is to analyze how and what factors influence the involvement of Latvian B2B companies in global value chains, as well as what are the advantages and disadvantages of Latvian B2B companies in engaging in global value chains. The results of the study reveal the impact of various mainly negative factors on the involvement and participation of Latvian B2B companies in global value chains, such as business development opportunities and available financial support, various organizational functions in cooperation with support oganizations, shadow economy, lack of skilled labor in the country, non-business supportive tax policy. The results also reveal positive factors such as the country's geographical location and cheap labor. Keywords: Global value chains, B2B, business environment, factors influencing involvement in global value chains