Uzvedības maiņas metožu pielietojums Zero-Waste dzīvesveida aktualizēšanā
Author
Kuzmenko, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultāte
Advisor
Āboliņa, Kristīne
Date
2020Metadata
Show full item recordAbstract
Cilvēku ikdienas izvēļu un darbību rezultātā atkritumu daudzums un vides piesārņojums nepārtraukti palielinās. Tā rezultātā notiek izmaiņas ekosistēmās, tiek samazināta bioloģiskā daudzveidība, veicināta slimību, kaitēkļu un invazīvo sugu izplatība, kā arī tiek apdraudēta daudzu sugu eksistence un veicinātas klimata pārmaiņas. Zero waste stratēģija ir viens no iespējamiem risinājumiem. Tā vērsta uz resursu patēriņa samazināšanu, sabiedrības virzīšanu uz ekoloģiski atbildīgāku un ilgtspējīgāku dzīvesveidu, kā arī cilvēku negatīvās ietekmes uz vidi maksimālu samazināšanu. Bakalaura darba mērķis ir analizēt uzvedības maiņas metožu ietekmi uz bezatkritumu dzīvesveida stratēģijas izplatību sabiedrībā. Darbā apkopota informācija par Zero waste kustības rašanos un vēsturi, piesārņojuma ietekmi uz apkārtējo vidi, kā arī uzvedības maiņas metodēm un to pielietojumu bezatkritumu dzīvesveida stratēģijas popularizēšanā. Pētījumā tika veikta ikdienā plaši sastopamos medijos (vides reklāmas un radio stacijas) izmantoto reklāmu satura un tajās pielietoto uzvedības maiņas metožu uzskaite un analīze, ar mērķi noskaidrot galvenās tendences sabiedrības patēriņa ietekmēšanā. Iegūtie rezultāti liecina, ka gan vides reklāmās noslogotākajās Rīgas ielās, gan populārākajās radio stacijās, reklāmas, lielākoties, tendētas uz patēriņa veicināšanu. Visbiežāk šim nolūkam izmantoti ekonomiskie pamudinājumi – atlaides, zemas cenas, izdevīgi piedāvājumi, savukārt uz patēriņu mazināšanu vērstās reklāmās galvenokārt uzsvars likts uz morāliem aspektiem. Daudzās reklāmās novērota arī vairāku uzvedības metožu izmantošana, tādējādi palielinot iespēju, ka tās pievērsīs iedzīvotāju uzmanību. The everyday decisions and actions of humans have resulted in constant growth of the environmental pollution and the amount of landfill. As a result of that there are changes in ecosystems, rapid decrease of biodiversity, favourable conditions for widespread of invasive species, parasites and diseases, the existence of many species is being threatened and climate is changing intensively. Zero waste strategy is one of the possible solutions. It focuses on reducing the use of resources, guiding the society towards a more sustainable and ecologically responsible way of living and decreasing the negative impact of humans on the environment as much as possible. The purpose of the bachelors’ thesis is to analyse the effect of behavioural change methods on the popularization of the Zero waste strategy. The thesis summarizes literature about the history and purpose of the Zero waste movement, the effects of pollution on the environment, the methods of behavioural changes and the ways of implementing these methods, in order to promote the Zero waste strategy. In the research part, the listing and analysis of commercials and behavioural change methods used in these commercials found in widely used media (such as outdoor advertisements and radio stations) was conducted, in order to find the main tendencies in influencing the consumption of the society. The acquired results show that most of the commercials both in outdoor advertisements on the busiest streets of Riga and on the most popular radio stations, are targeted to promote consumption. In most of them economical stimuli – sales, low prices, special offers – are used; however, in commercials aimed to decrease consumption, the main emphasis is put on moral aspects. In many commercials also the use of multiple behavioural change methods has been observed, therefore increasing the chance of commercials being noticed by citizens.